Persoonsgegevens bevatten alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dat betekent dat persoonsgegevens direct over iemand gaan, óf direct naar een persoon te herleiden zijn.
Voorbeelden van persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld je naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, geboortedatum en burgerservicenummer (BSN).
Goed om te weten: als het gaat om de verwerking van jouw persoonsgegevens heb je op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een aantal rechten waar je gebruik van kunt maken.
→ Lees meer over inzage in persoonsgegevens
In onze privacyverklaring lees je hoe wij omgaan met persoonsgegevens.
Jouw persoonsgegevens kunnen we gebruiken op basis van een gerechtvaardigd belang. Je hebt het recht om daar bezwaar tegen te maken. Dat noemen we het recht van bezwaar.
Misschien wil je niet dat we je persoonsgegevens gebruiken voor profilering. Toch mogen we dat soms doen, zelfs als je bezwaar maakt. Bijvoorbeeld om fraude te bestrijden, risico’s te beheren of om onderzoek te doen naar ongebruikelijke transacties. Natuurlijk houden we ons hierbij aan de wet.
Je kunt altijd bezwaar maken tegen het opstellen van een gepersonaliseerd klantprofiel voor marketingdoeleinden. Dat doet je via jouw cookie-instellingen en privacyvoorkeuren in Internet Bankieren of in onze app.
Bij de behandeling van je bezwaar kunnen we vragen om een kopie van je legitimatibewijs (ID). Dat kan een kopie van je paspoort, identiteitsbewijs, rijbewijs of een geldige verblijfsvergunning zijn. Heb je iemand anders gemachtigd om namens jou bezwaar te maken? Ook dan kunnen we vragen om een kopie van je ID.
Let op: alleen je volledige naam en geboortedatum moeten zichtbaar zijn op de kopie van je ID. Gebruik hiervoor de KopieID app .
Na afhandeling van je verzoek verwijderen we de kopie van je ID uit onze administratie.
Wil je geen tips en aanbiedingen meer ontvangen? Dan kun je je hiervoor uitschrijven. Dat kan bij ieder marketingbericht dat je van ons ontvangt.
→ Lees meer over het aan- of afmelden voor marketingberichten.
Ben je geen klant (meer) en wil je ook geen marketingberichten meer van ons ontvangen? Maak dan via deze pagina gebruik van jouw recht van bezwaar voor marketing.
Naast het recht om bezwaar te maken kun je altijd een verzoek indienen om je persoonsgegevens in te zien, te wijzigen, wissen of beperken. Daarover lees je meer op deze pagina. Zo kun je bijvoorbeeld:
Zijn jouw persoonsgegevens geautomatiseerd bij ons opgeslagen voor de uitvoering van een overeenkomst? En wil je deze persoonsgegevens opvragen? Dat kan als we je persoonsgegevens verwerken op basis van je toestemming of onze (eerdere) overeenkomst met jou. Dat noemen we ‘dataportabiliteit’.
Wil je de persoonsgegevens die bij ons bekend zijn, ontvangen en overhandigen aan een andere partij? Dan kun je dit aanvragen via de formulieren op deze pagina.
Jouw persoonsgegevens bevatten privacygevoelige informatie. Daarom is het belangrijk dat je let op de veiligheid van je persoonsgegevens.
Heb je een klacht over hoe we jouw persoonsgegevens gebruiken? Maak dan gebruik van de klachtenregeling van ABN AMRO. We helpen je graag. ABN AMRO volgt de escalatieladder vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens om klachten te behandelen als organisatie.
Meer informatie over de klachtenregeling van ABN AMRO vind je hier. Liever telefonisch contact? Bel dan naar 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten) of vanuit het buitenland naar +31 10 241 17 20. Of dien je klacht in via onze chat.
Kom je er niet uit en is je klacht al behandeld via het Klachtenmanagement van ABN AMRO? Dan kun je via e-mail contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming op privacy.office@nl.abnamro.com. En heb je het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens .
Heb je specifieke vragen over onze privacyverklaring? Ook dan kun je contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming.