Fraude en veilig bankieren

Samen geven we oplichters geen kans

Let op deze actuele oplichtingstrucs

Combinatie van fraudetrucs

Oplichters combineren vaak meerdere fraudevormen om nóg geloofwaardiger over te komen. Zo kunt u van een 'bekende' een WhatsApp-bericht krijgen, met een betaalverzoek. Vervolgens belt een nep-bankmedewerker u en vraagt of u uw geld naar een kluisrekening wilt overmaken.

Leer fraude herkennen. Wij vragen u bijvoorbeeld nooit om geld over te boeken en kluisrekeningen bestaan niet.

Bankhelpdeskfraude

Oplichters doen zich steeds vaker voor als bankmedewerker. Installeer nooit software waarmee zo'n 'medewerker' kan meekijken in uw bankomgeving. Wij vragen u nooit om software te downloaden.

icoon

Ook belangrijk voor u

Blog: vriend-in-nood-fraude

'Hey mam, ik heb een nieuw nummer, want m'n telefoon is kapot. Kun je ff snel geld overmaken?' Zo kan een chatgesprek met een oplichter beginnen. Natuurlijk helpt u uw naasten graag. Maar spreek elkaar eerst op een andere manier, voordat u geld overmaakt.

Bevestig uw persoonlijke gegevens

Samen houden we bankieren veilig. Als we uw juiste persoonlijke gegevens hebben, kunnen we bijvoorbeeld voorkomen dat anderen uw rekening misbruiken. Daarom vragen we u regelmatig of u deze gegevens wilt controleren en bevestigen.

Wat doet ABN AMRO om fraude te voorkomen?

Hoe u ook betaalt, geld opneemt of overboekt, we doen ons best om ervoor te zorgen dat u dit veilig kunt doen. Zo heffen we rekeningen van oplichters op, en proberen we frauduleuze betalingen te herkennen. Wit u weten wat ABN AMRO nog meer doet?