Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

6 tips om oplichting te voorkomen bij reparaties aan huis

Het is u vast niet onbekend: een verstopte afvoer of een oud slot dat vervangen moet worden. U schakelt een specialist in die de klus snel klaart. Na afloop krijgt u echter een extreem hoge rekening en of uw leiding weer goed doorloopt is nog maar de vraag. Het gebeurt helaas vaker dat er veel te hoge rekeningen worden gestuurd voor verrichte, of juist onverrichte werkzaamheden. Met deze tips voorkomt u oplichting zoveel mogelijk.

  1. Kies niet de eerste die u online tegenkomt

    Een verstopte afvoer wilt u zo snel mogelijk laten repareren. Het is daarom verleidelijk om het bedrijf te kiezen dat bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt. Houd er echter rekening mee dat onbetrouwbare bedrijven vaak flink investeren om op deze plek te belanden. Doe daarom eerst onderzoek naar de betrouwbaarheid van een partij voordat u deze benadert.

  2. Check de bedrijfsgegevens

    Meer dan eens ontbreken bij onbetrouwbare bedrijven gegevens zoals de bedrijfsnaam, het vestigingsadres en het inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel. Check daarom of deze gegevens op hun site worden vermeld. Controleer ook of u de bedrijfsnaam vindt in het handelsregister van de Kamer van Koophandel .

  3. Lees reviews en klachten

    Het klinkt vanzelfsprekend, maar kijk van tevoren naar wat anderen over het bedrijf zeggen. Zijn er klachten die mogelijk wijzen op onbetrouwbare praktijken? U gaat dit bijvoorbeeld na via Google of onafhankelijke reviewwebsites zoals Trustpilot . En kijk voor klachten op de site van Klachtenkompas ,een initiatief van de Consumentenbond.

  4. Kies voor een erkende partij

    Kies voor een bedrijf dat is aangesloten bij een keurmerk. Denk aan de branchevereniging Techniek Nederland of in het geval van een slotenmaker het Politiekeurmerk Veilig Wonen . Zo weet u dat het bedrijf in ieder geval de juiste kennis en apparatuur in huis heeft.

  5. Doe onderzoek naar de gangbare prijs

    Wilt u uw slot laten vervangen en heeft u dit nog niet eerder laten doen? Onderzoek dan eerst wat een gangbare prijs is. Vraag bekenden die hier ervaring mee hebben of kijk op internet. Deze informatie komt van pas als u een offerte krijgt.

  6. Vraag van tevoren de prijs op en wat hierbij is inbegrepen

    Hoeveel kost het? Neem geen genoegen met ‘ik moet eerst ter plekke kijken wat er aan de hand is’, maar vraag vooraf om (een inschatting van) de prijs en wat hierbij is inbegrepen. Bespreek in ieder geval het gebruik van materialen, de voorrijkosten en het arbeidsloon. Houd ook rekening met een eventuele avondtoeslag of noodtarief.

 

Wat te doen als u toch bent opgelicht?

U wilt vast uw geld terug. Dit is best moeilijk, maar gelukkig kunt u juridische hulp krijgen. Lees hoe wij u helpen met een rechtsbijstandverzekering. Ook raden we u in ieder geval aan om een klacht in te dienen. Bijvoorbeeld bij Klachtenkompas

Ook interessant

Juridische hulp bij oplichting

Een veel te hoge rekening krijgen van bijvoorbeeld een loodgieter, slotenmaker of elektricien is niet ongebruikelijk. Geld terugkrijgen is dan best moeilijk. Gelukkig krijgt u juridische hulp met een rechtsbijstandverzekering van ABN AMRO.

Rechtsbijstandverzekering

Met een rechtsbijstandverzekering bent u verzekerd tegen de kosten van juridische hulp bij een geschil. De rechtsbijstandverzekering bestaat uit 6 modules waaruit u kunt kiezen en uw rechtsbijstandverzekering kunt samenstellen.

Oplichting via de telefoon

Oplichters kunnen u opbellen, en doen dan alsof ze een medewerker van de bank zijn. Bijvoorbeeld van onze fraudedesk. Lees hoe oplichting via de telefoon werkt.