Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Zo kreeg meneer Vermeulen weer financiële rust

In gesprek met een Financieel Gezond Coach

Meneer Vermeulen zocht hulp bij . Hij was ondernemer, maar zelfs met 2 banen kwam hij er niet uit. Onze Financieel Gezond Coach, Sabrina de Haan, sprak met hem en zijn gezin. Op deze pagina lees je hun verhaal.

 

Meneer Vermeulen, een goedlachse zestiger, was jarenlang een succesvolle ondernemer in een creatief beroep. Maar eind jaren negentig kreeg hij problemen door de opkomst van digitale technologieën.

Hij moest op zoek naar andere inkomstenbronnen en vond 2 banen: overdag werkte hij op een school en 's avonds als nachtportier. 'Ik had het anders niet gered.' Zijn vrouw had maar af en toe werk als groepskracht. En het opvoeden van hun 3 opgroeiende kinderen werd steeds duurder.

Doorlopend krediet

Meneer Vermeulen had een doorlopend krediet bij 2 banken, ABN AMRO en ING. Dit hielp hem tijdelijk. Maar uiteindelijk bereikte hij de limiet en kwam hij elke maand geld tekort. 'Toen begon de financiële stress,' vertelt hij. De groeiende schulden voelden als een zware last. 'Ik raakte letterlijk in paniek en moest wel hulp vragen bij de bank. Wat moest ik anders doen?'

Afspraken met de Financieel Gezond Coach

ABN AMRO wilde helpen door de schuld bij ING over te nemen. De bank veranderde het doorlopend krediet in een persoonlijke lening van ongeveer € 24.000. Meneer Vermeulen moest hier maandelijks ruim € 400 voor aflossen. Hij schudt zijn hoofd: 'Op een gegeven moment lukte dat niet meer. Toen verwees de bank mij door naar een Financieel Gezond Coach van ABN AMRO.'

Hij kijkt naar Sabrina de Haan. Zij zit naast hem aan tafel en heeft aandachtig geluisterd. 'Samen bekeken we of je alle toeslagen kreeg waar je recht op had. Daarna hebben we je inkomsten en uitgaven in kaart gebracht,' voegt ze toe.

Hij glimlacht: 'Bij verzekeringen, loterijen en goede doelen kon ik best bezuinigen. Ik ben vrijgevig, maar het kon wel wat minder.' Tijdens 3 uitgebreide gesprekken maakte hij met de Financieel Gezond Coach afspraken om te bezuinigen. De looptijd van zijn lening werd verlengd. Hierdoor hoefde hij maandelijks minder af te lossen.

Extra bestedingsruimte

Meneer Vermeulen vond zelf de weg naar de bank toen het financieel moeilijk werd. Maar niet iedereen die hulp nodig heeft, doet dat. De meeste gesprekken met Financieel Gezond Coaches vinden plaats doordat de bank deze klanten benadert.

Sabrina de Haan legt uit dat jongeren en ondernemers vaak moeilijk te bereiken zijn. 'Aan de ene kant zijn er jongeren die duidelijk weten wat ze willen en thuis hebben geleerd hoe ze met geld om moeten gaan. Een andere groep heeft dat ook geleerd, maar zegt: "Ik zie het wel." En dan zijn er jongeren die niet weten hoe ze financieel gezond blijven. Verleidingen zijn groot, vooral door online winkelen en achteraf betalen.'

Met campagnes proberen we jongeren bewuster te maken van geldzaken en hen voor te bereiden op de toekomst. Voor kinderen bieden we ook de saldo-app Gimi aan.

Ondernemers met financiële stress

Sabrina de Haan legt uit dat ondernemers met financiële stress zich vaak schamen voor hun problemen. 'Je wilt voorkomen dat ze echt in de problemen komen. Gelukkig kunnen we, naast persoonlijk contact, ook digitale middelen gebruiken om ze te bereiken. Bijvoorbeeld een pop-upvenster in de app of op de website. Zo'n aanpak is voor klanten vaak makkelijker,' zegt ze.

Ook mond-tot-mondreclame werkt goed. 'Soms belt een ondernemer mij op. Hij was eerder goed door mij geholpen en had een collega in dezelfde situatie. Hij had tegen hem gezegd: "Ga naar de bank, daar helpen ze je goed!"'

Oplossingen

Een belangrijke vaardigheid van een Financieel Gezond Coach is luisteren, vertelt Sabrina de Haan. 'Iedere klant met financiële stress heeft een eigen verhaal en ik neem dat altijd serieus.'

Ze luistert respectvol en empathisch, waardoor ze klanten met weerstand vaak toch laat nadenken over oplossingen. 'Tegelijkertijd moet je duidelijk zijn en een spiegel voorhouden,' zegt ze. Ze zei tegen meneer Vermeulen dat hij maandelijks een flink bedrag aan een goed doel gaf. 'Je moet dat durven en kunnen zeggen. Anders blijf je samen klagen over de situatie, en dat helpt niet.'

Soms leiden de gesprekken niet tot een oplossing. Ze noemt een voorbeeld van een klant in de bijstand. Deze klant geeft € 300 per maand uit aan roken terwijl hij € 40 moet aflossen op een lening. 'Dat is niet in balans. Je kunt verwachten dat de collega die de lening beoordeelt, daar iets van zegt. Maar 8 van de 10 klanten staan wel open voor oplossingen.'

Modelklant

Het traject met meneer Vermeulen is nu afgerond. Hij was een modelklant, zegt zijn Financieel Gezond Coach met een glimlach. 'Hij meldde zichzelf aan en dacht actief mee. We hebben zijn tekort van bijna € 500 per maand teruggebracht naar bijna € 200 per maand. We brachten die € 200 per maand vervolgens naar nul door de lening langer te laten lopen.'

Meneer Vermeulen ziet zijn pensioen volgend jaar met vertrouwen tegemoet. 'Tegen die tijd hoop ik al mijn schulden te hebben afbetaald. Ik slaap weer goed en heb rust.'

 

Meneer Vermeulen heet in werkelijkheid anders. Hij wil zijn naam en precieze privéomstandigheden liever niet openbaar maken.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de najaarseditie (2022) van in Bank|Wereld, Financieel fit & inclusief

Ook interessant voor jou

Bespaar geld met de 50/30/20-budgetregel

Weet je dat het helpt wanneer je al aan het begin van de maand met een budget leeft? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de 50/30/20-regel. Je houdt zo genoeg geld over en krijgt meteen meer inzicht in je uitgaven.

5 voordelen van een huishoudboekje

Je kent ze misschien wel: online huishoudboekjes waarmee je inzicht krijgt in je geldzaken. Hartstikke handig, maar wat kun je er precies mee? En werkt het beter dan een papieren overzicht of administratie in Microsoft Excel?

Jouw kind met geld leren omgaan: start met Gimi

Spelenderwijs de waarde van geld leren, een spaardoel instellen of je saldo checken? Onze jonge ABN AMRO-klanten tussen de 8 en 13 jaar krijgen nu gratis toegang tot de gratis saldo-app Gimi. Zij leren zo op een interactieve manier met geld omgaan.