Na jarenlang als ondernemer een bedrijf geleid te hebben komt het moment om na te gaan denken over het leven na het ondernemerschap en de toekomst van het bedrijf. Een hot topic voor veel ondernemers. Zo ook voor Marc, Johan en hun partners.
ABN AMRO MeesPierson vormde voor ons een onmisbare schakel in dit emotionele en tijdrovende proces door op het juiste moment de juiste partijen in te schakelen.
Een dilemma waar veel ondernemers als ze dan eindelijk besluiten tot overdracht van hun bedrijf tegenaan lopen. Ook een dilemma voor Marc, Johan en hun partners.
‘Johan en ik hebben beiden drie kinderen die het bedrijf best zouden kunnen overnemen. Toch gunden we onze kinderen een eigen toekomst. Daarom waren Johan, ik en onze echtgenotes een voorstander van het verkopen van ons bedrijf aan een derde. Onze accountant stelde voor om eerst het gesprek aan te gaan met onze kinderen om uit te vinden hoe zij erover dachten. Al gauw werd duidelijk dat geen van onze kinderen interesse had om het bedrijf over te nemen en besloten we het bedrijf aan een derde partij te verkopen.’
‘Marc en ik hadden allebei behoefte aan een plan voor de toekomst, vult Johan aan. Onze relatiemanager bij commercial banking stelde voor om te gaan praten met een private banker bij ABN AMRO MeesPierson. Tijdens het gesprek hebben we stilgestaan bij onze huidige financiële situatie, de verwachtingen voor de komende periode en ook voor de verdere toekomst. Voor ons beiden is er daarna een Vermogensplan opgesteld die ons meer inzicht gaf in onze toekomst, ook nadat het bedrijf verkocht zou zijn.
‘Ook werd tijdens het gesprek bekeken wat er geregeld was bij echtscheiding en overlijden van een van ons of onze echtgenotes. Behalve een aandeelhoudersovereenkomst (die de zakelijke verhoudingen tussen Marc en mij regelt en voorziet in afspraken in geval van ruzie, overlijden of andere narigheid) was er eigenlijk weinig tot niets geregeld.’
‘Dit zien we helaas vaak bij ondernemers, aldus hun Private Banker. Om onze klanten mee te nemen in het belang van het goed regelen van zaken binnen de familie (dit noemen we het domein van Estate Planning) maken we een document met daarin relevante aandachtspunten. Dit document, een zogeheten ‘AEP’ (Aandachtspunten voor uw Estate Planning) vormt voor onze klanten een goede basis om in gesprek te gaan met de notaris die uiteindelijk de documenten opstelt of aanpast. Door deze manier van handelen krijgen we de klant echt goed in beeld en kunnen we gaan kijken welke mogelijkheden we zien voor de aanwezige creditgelden.’
‘We waren zo verrast dat er verder gekeken werd dat we besloten om over te stappen met onze privé en zakelijke rekeningen naar ABN AMRO MeesPierson, geeft Johan aan. Ook hebben we een start gemaakt met vermogensbeheer voor onze liquide middelen.’
‘We vonden de gesprekken met de Corporate Finance adviseur, de accountant en met de bank echt nuttig. We hebben de mogelijke beren op de weg geïdentificeerd en bepaald hoe we hiermee om moeten gaan. Daarna konden we de markt op. Een spannend moment voor ons, toen werd snel duidelijk of de onderneming inderdaad de waarde vertegenwoordigt die verwacht werd. ABN AMRO MeesPierson vormde voor ons een onmisbare schakel in dit emotionele en tijdrovende proces door op het juiste moment de juiste partijen in te schakelen.
Uiteindelijk hebben we nog drie jaren in ons bedrijf gewerkt en zijn met een goed gevoel vertrokken. Natuurlijk pas nadat we onze opvolgers op goede wijze hebben ingewerkt, lacht Marc. Ja, het blijft toch je kindje, die laat je niet zomaar achter.
Na die drie jaar zijn we met een deel van het verkregen vermogen gaan investeren in onroerend goed. Daarnaast helpen we jonge ondernemers met kennis, kunde en kapitaal. Want eens een ondernemer, altijd een ondernemer. Van het ‘zwarte gat’ is bij ons dan ook echt geen sprake en we zijn lekker aan het genieten van het vermogen. ABN AMRO MeesPierson heeft ons door al eerder na te laten denken over onze toekomst hierbij goed geholpen.’
De privacy van onze klanten waarborgen heeft voor ons de hoogste prioriteit. Daarom gebruiken we niet de echte namen in onze klantverhalen. We delen de lessen van onze klanten graag met u, omdat we uit ervaring weten dat deze praktijkverhalen als waardevol ervaren worden.