Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Uw identiteitsbewijs aanleveren

Dit doet u eenvoudig en veilig met uw smartphone of tablet

Gaat u uw identiteitsbewijs (ID) aanleveren via Internet Bankieren of de ABN AMRO app? We leggen u hier uit hoe dit werkt. Ook vertellen we waarom het belangrijk is om dit te doen. Tot slot krijgt u onderaan deze pagina antwoord op veelgestelde vragen.

Zo levert u uw ID aan

ID scannen, foto van uzelf maken, klaar!

Bekijk de video hiernaast om te zien hoe u uw ID aanlevert. Of volg de 5 stappen onder de video.

Alvast een paar tips:

  • Zorg dat uw ID geldig is.
  • Zorg voor voldoende licht.
  • Zorg voor een rustige achtergrond.
  • Draagt u een bril? Zet deze dan af.                                                 

Uw ID aanleveren in 5 stappen:

Stap 1: Log in
login

Via Internet Bankieren:

  • Log in. 
  • Klik rechtsboven bij uw profiel (naam en foto) op het uitklapmenu.
  • Klik op ‘Persoonsgegevens' en daarna op de link ‘Lever ID aan’.

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Klik rechtsonder op ‘Profiel’.
  • Klik op ‘Persoonsgegevens’ en daarna op de link ‘ID aanleveren'.

Heeft u geen toegang tot Internet Bankieren of de ABN AMRO app?
Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands of Europees)
  • Verblijfsvergunning (Nederlands)
Stap 3: Scan uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede scan van uw ID te maken. Een paar tips: 

  • Identificeert u zich met een rijbewijs, ID-kaart of verblijfsvergunning? Maak een scan van de voorkant én de achterkant.
  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Zorg dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Let erop dat uw ID nog geldig is.
Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor. Een paar tips:

  • Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. 
  • Houd uw hoofd stil en binnen het kader, het systeem telt zelf af van 3 naar 1.
Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Uw ID aanleveren in 5 stappen:

Stap 1: Log in

login

Via Internet Bankieren:

  • Log in. 
  • Klik rechtsboven bij uw profiel (naam en foto) op het uitklapmenu.
  • Klik op ‘Persoonsgegevens' en daarna op de link ‘Lever ID aan’.

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Klik rechtsonder op ‘Profiel’.
  • Klik op ‘Persoonsgegevens’ en daarna op de link ‘ID aanleveren'.

Heeft u geen toegang tot Internet Bankieren of de ABN AMRO app?

Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands of Europees)
  • Verblijfsvergunning (Nederlands)

Stap 3: Scan uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede scan van uw ID te maken. Een paar tips: 

  • Identificeert u zich met een rijbewijs, ID-kaart of verblijfsvergunning? Maak een scan van de voorkant én de achterkant.
  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Zorg dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Let erop dat uw ID nog geldig is.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor. Een paar tips:

  • Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. 
  • Houd uw hoofd stil en binnen het kader, het systeem telt zelf af van 3 naar 1.

Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

ABN AMRO

Waarom is het belangrijk uw ID aan te leveren?

Om bijvoorbeeld te voorkomen dat uw rekening wordt misbruikt. Want met de juiste ID’s en andere persoonsgegevens van onze klanten weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. Zo strijden we samen tegen financiële criminaliteit. Ook moeten we volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) onze klanten identificeren.

Meer weten over het controleren en bevestigen van uw persoonsgegevens?

Veelgestelde vragen

Veilig bankieren is belangrijk. Dus doen we er alles aan om uw gegevens veilig op te slaan. Wij vragen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord of pincode. Als we vragen om uw ID aan te leveren, verwijzen we altijd naar de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Deze verbindingen zijn namelijk beveiligd. Hier kunt u uw gegevens veilig aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.  

Meer weten over veilig bankieren? Ga dan naar: 

Dat is geen probleem. Gebruik dan de telefoon of tablet van een familielid of vriend(in) die u vertrouwt. Wij raden aan om daarna de gegevens op de telefoon of tablet te verwijderen.
Het is belangrijk dat u de stappen voor het scannen van uw ID goed opvolgt. Kijk voor meer informatie ook hierboven bij Tips om uw ID goed aan te leveren.
Een selfie is een foto van uzelf. Houd de telefoon of tablet op ooghoogte en kijk recht in de camera. De duidelijkste selfies maakt u als het licht op uw gezicht valt. De tips hieronder helpen u om uw ID goed aan te leveren:
  • Maak een selfie zonder bril.
  • Zorg ervoor dat het licht op uw gezicht valt.
  • Zorg voor een rustige achtergrond.
Zodat we kunnen controleren of u ook écht de persoon bent die op uw ID staat. Zo kunnen we misbruik van uw persoonsgegevens voorkomen. En weten we zeker dat we met u zakendoen.
Deze gegevens slaan we veilig op in onze administratie. Dat moeten we doen én aan kunnen tonen volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze gegevens worden nergens anders voor gebruikt. We plaatsen een watermerk over uw ID. Doen we geen zaken meer met elkaar? Dan bewaren we uw scan tot 7 jaar ná uw vertrek bij onze bank. Meer weten over bewaartermijnen en hoe we omgaan met uw gegevens? Bekijk dan onze privacyverklaring. 

Misschien is uw ID afgekeurd. Bijvoorbeeld als uw selfie of scan van uw ID onscherp is. In die gevallen ontvangt u bericht in de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Daarin vragen wij om uw ID nog een keer aan te leveren. Heeft u deze berichten niet gehad en blijft u verzoeken ontvangen om uw ID aan te leveren? Neem dan contact met ons op.

Uw persoonsgegevens bevatten privacygevoelige informatie. Wij vragen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord of pincode. Als u van ons een e-mail ontvangt, vragen we u in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren. Daar kunt u berichten en acties vinden over uw persoonsgegevens. Bovendien zijn deze verbindingen beveiligd. Hier kunt u uw gegevens dus veilig aanleveren, controleren, wijzigen en bevestigen.
Heeft u uw ID aangeleverd? Dan ontvangt u een bevestiging. Wij controleren uw ID op een later moment. Is het aanleveren van uw ID niet goed gegaan? Dan ontvangt u vanzelf bericht om uw ID nog een keer aan te leveren.
Ja, hierna krijgt u een bevestiging in de ABN AMRO app en Internet Bankieren. En is uw e-mailadres bij ons bekend? Dan ontvangt u hier ook een e-mail over.

De QR-code scant u via de camera van uw telefoon of tablet. Lukt dat niet? Dan kunt u een QR-scanner downloaden. Het is belangrijk dat u dit altijd in de Apple App Store of Google Play Store doet.

Ja, dat mag. Het is belangrijk dat al de gegevens op uw ID zichtbaar zijn. Dat geldt ook voor uw burgerservicenummer (BSN) en pasfoto. 

  • Het BSN hebben we nodig om wettelijk verplichte informatie met de Belastingdienst te delen.
  • Uw pasfoto is nodig zodat we onze klanten kunnen identificeren en verifiëren.
Wij nemen gewijzigde gegevens alleen over als het om een kleine wijziging gaat, zoals bijvoorbeeld een spelfout in uw achternaam. Zijn de wijzigingen in uw persoonsgegevens groter? Lees dan op deze pagina wat u kunt doen.
Heeft u vragen of komt u er niet uit?

Heeft u nog vragen?

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Bel ons snel en veilig vanuit de app: 
  • Open de app en log in
  • Tik op het help-icoontje onderin het scherm
  • Scrol naar beneden en tik op Bel met ons.
Of bel onze  Servicedesk Persoonsgegevens  voor hulp. We helpen u graag.