Javascript is required

Start je eigen bedrijf vandaag

Begin voor jezelf

We helpen je op weg naar een vliegende start met:

  • Een starterskorting: zakelijke rekening de eerste 12 maanden gratis
  • Een slim stappenplan
  • Tips van onze experts

Ons stappenplan

1. Maak een ondernemingsplan

Met onze 2 handige templates maak je jouw bedrijf tot een succes. Een ondernemingsplan helpt je bij het maken van je keuzes. Je krijgt direct inzicht in je ondernemingsvaardigheden. Hoe goed ben jij als ondernemer? Wat is je marktpositie? Zijn je ideeën haalbaar?  Met het Business Model Canvas zet je je ondernemingsplan kort en bondig op 1 A4tje. Handig als je een lening of financiering wilt aanvragen. De AI-prompts helpen je bij het invullen.

2. Regel de basics

Kamer van Koophandel (KVK)

Bedenk een bedrijfsnaam. Check of jouw bedrijfsnaam nog niet voorkomt in het Handelsregister van de KVK en of de domeinnaam nog vrij is. Elke onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de KVK. Inschrijven kan vanaf één week voordat je start met je bedrijf, tot uiterlijk één week na de start. De KvK geeft jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen een omzetbelastingnummer.

Rechtsvorm

Kies nu een rechtsvorm. Ga je voor een eenmanszaak of voor een bv of vof? De rechtsvorm die je kiest, heeft gevolgen. Bijvoorbeeld voor welke belasting je betaalt. En voor je privéleven. Wie is er aansprakelijk als je bedrijf schulden maakt?

Vergunningen

En niet te vergeten: check of je voor je bedrijf een vergunning nodig hebt.

3. Open een zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is onderdeel van een betaalpakket. Welk pakket je ook kiest: de eerste 12 maanden betaal je geen pakketkosten.

Een paar voordelen van een zakelijke rekening:

  • Ontvangen en betalen op een aparte rekening 
  • Gebruikmaken van het zakelijke profiel in de ABN AMRO app
  • Financieel overzicht voor jezelf, je boekhouder en de Belastingdienst
  • Je hebt je zakelijk en privé inkomsten en uitgaven gescheiden
  • Overzicht voor je belastingaangifte
  • Kosten voor een zakelijke rekening zijn aftrekbaar, je kunt bijvoorbeeld  de btw over veel zakelijke uitgaven terugvragen
  • Een professionele uitstraling
  • We staan in de top 15% van de meest duurzame banken wereldwijd

4. Breng je risico’s in kaart

Als startende ondernemer kun je te maken krijgen met tegenvallers. Hoe kun je je hierop voorbereiden? 

Voorkom schijnzelfstandigheid

Denk je erover om te starten als zzp'er? Dan heb je vast gehoord dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 strenger gaat controleren op schijnzelfstandigheid. Maar wat is dat eigenlijk en waarom is het belangrijk voor jou als zzp'er om schijnzelfstandigheid te voorkomen?

Check je verzekeringen

We hebben voor starters speciale verzekeringen die zoveel mogelijk risico's afdekken. Weten welke risico’s je loopt als startende ondernemer? Check de verzekeringen keuzehulp. Binnen 5 minuten heb je een persoonlijk rapport met inzicht in de bedrijfsrisico’s.

Bij bijvoorbeeld ziekte of een ongeval kom je als ondernemer sneller in de financiële problemen dan als werknemer. Je moet dan een periode zonder inkomen zelf opvangen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) kan je financiële bescherming en gemoedsrust geven. 

5. Een financieel plan opstellen

Hoeveel geld heb je nodig om een bedrijf te starten? Dat is natuurlijk afhankelijk van je plannen. Als je vanuit huis werkt, heb je andere bedragen nodig dan wanneer je personeel of een bedrijfspand huurt. 

Heb je zelf onvoldoende geld op de bank staan? Dan zijn er veel financieringsmogelijkheden om te kunnen starten. Zoals geld lenen van een bank. Al vanaf 6 maanden ondernemen kun je terecht bij ABN AMRO Lease. Voor al je andere financieringsvragen zijn we er ook voor je. 

Het is verstandig als je een financieel plan opstelt. Daarin geef je inzicht in je plannen, doelen en hoe financieel gezond je bedrijf is. Een goed plan helpt financiers te overtuigen om geld in je bedrijf te investeren

 

6. Weet wat privé verandert

Als startende ondernemer verandert er naast je werk ook veel voor je privé-situatie. Je werkt misschien meer uren om meer te verdienen. Een fijne werk-privébalans begint met goed inzicht en overzicht van je financiën.

Als ondernemer regel je ook je privézaken. Zoals je pensioen en een hypotheek voor het kopen van een huis. En hoe ga je slim om met je vermogen? Neem gratis en vrijblijvend contact op met onze adviseurs voor extra informatie of uitleg over je mogelijkheden. Speciaal voor de startende ondernemer.

7. Denk aan je administratie

Wanneer je een eigen bedrijf start, heb je een goede administratie nodig. Bespaar tijd en koppel jouw boekhoudpakket direct met Internet Bankieren. Bij- en afschrijvingen komen automatisch in je online boekhoudpakket. En je zet vanuit je boekhoudpakket betalingen en incasso's klaar in Internet Bankieren.

Jouw administratie

Wettelijk ben je verplicht je administratie nauwkeurig bij te houden en minstens 7 jaar te bewaren. Dan kan de Belastingdienst je administratie controleren. Een eenvoudige manier om jouw administratie op orde te krijgen, is bijvoorbeeld met ons boekhoudpakket.

Jouw documentatie

Je juridische documenten moeten op orde zijn. Denk aan privacy, personeel of je samenwerking met anderen. VraagHugo helpt je om contracten op maat te maken in een paar eenvoudige stappen.

Gegevensbescherming

Wees voorzichtig met het vastleggen van klantigegevens. Die moet je vastleggen volgens afspraken die zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV). Doe je dit niet? Dan kun je een boete krijgen.

Podcasts over boekhouden voor ondernemers

1. Maak een ondernemingsplan

Met onze 2 handige templates maak je jouw bedrijf tot een succes. Een ondernemingsplan helpt je bij het maken van je keuzes. Je krijgt direct inzicht in je ondernemingsvaardigheden. Hoe goed ben jij als ondernemer? Wat is je marktpositie? Zijn je ideeën haalbaar?  Met het Business Model Canvas zet je je ondernemingsplan kort en bondig op 1 A4tje. Handig als je een lening of financiering wilt aanvragen. De AI-prompts helpen je bij het invullen.

2. Regel de basics

Kamer van Koophandel (KVK)

Bedenk een bedrijfsnaam. Check of jouw bedrijfsnaam nog niet voorkomt in het Handelsregister van de KVK en of de domeinnaam nog vrij is. Elke onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de KVK. Inschrijven kan vanaf één week voordat je start met je bedrijf, tot uiterlijk één week na de start. De KvK geeft jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen een omzetbelastingnummer.

Rechtsvorm

Kies nu een rechtsvorm. Ga je voor een eenmanszaak of voor een bv of vof? De rechtsvorm die je kiest, heeft gevolgen. Bijvoorbeeld voor welke belasting je betaalt. En voor je privéleven. Wie is er aansprakelijk als je bedrijf schulden maakt?

Vergunningen

En niet te vergeten: check of je voor je bedrijf een vergunning nodig hebt.

3. Open een zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is onderdeel van een betaalpakket. Welk pakket je ook kiest: de eerste 12 maanden betaal je geen pakketkosten.

Een paar voordelen van een zakelijke rekening:

  • Ontvangen en betalen op een aparte rekening 
  • Gebruikmaken van het zakelijke profiel in de ABN AMRO app
  • Financieel overzicht voor jezelf, je boekhouder en de Belastingdienst
  • Je hebt je zakelijk en privé inkomsten en uitgaven gescheiden
  • Overzicht voor je belastingaangifte
  • Kosten voor een zakelijke rekening zijn aftrekbaar, je kunt bijvoorbeeld  de btw over veel zakelijke uitgaven terugvragen
  • Een professionele uitstraling
  • We staan in de top 15% van de meest duurzame banken wereldwijd

4. Breng je risico’s in kaart

Als startende ondernemer kun je te maken krijgen met tegenvallers. Hoe kun je je hierop voorbereiden? 

Voorkom schijnzelfstandigheid

Denk je erover om te starten als zzp'er? Dan heb je vast gehoord dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 strenger gaat controleren op schijnzelfstandigheid. Maar wat is dat eigenlijk en waarom is het belangrijk voor jou als zzp'er om schijnzelfstandigheid te voorkomen?

Check je verzekeringen

We hebben voor starters speciale verzekeringen die zoveel mogelijk risico's afdekken. Weten welke risico’s je loopt als startende ondernemer? Check de verzekeringen keuzehulp. Binnen 5 minuten heb je een persoonlijk rapport met inzicht in de bedrijfsrisico’s.

Bij bijvoorbeeld ziekte of een ongeval kom je als ondernemer sneller in de financiële problemen dan als werknemer. Je moet dan een periode zonder inkomen zelf opvangen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) kan je financiële bescherming en gemoedsrust geven. 

5. Een financieel plan opstellen

Hoeveel geld heb je nodig om een bedrijf te starten? Dat is natuurlijk afhankelijk van je plannen. Als je vanuit huis werkt, heb je andere bedragen nodig dan wanneer je personeel of een bedrijfspand huurt. 

Heb je zelf onvoldoende geld op de bank staan? Dan zijn er veel financieringsmogelijkheden om te kunnen starten. Zoals geld lenen van een bank. Al vanaf 6 maanden ondernemen kun je terecht bij ABN AMRO Lease. Voor al je andere financieringsvragen zijn we er ook voor je. 

Het is verstandig als je een financieel plan opstelt. Daarin geef je inzicht in je plannen, doelen en hoe financieel gezond je bedrijf is. Een goed plan helpt financiers te overtuigen om geld in je bedrijf te investeren

 

6. Weet wat privé verandert

Als startende ondernemer verandert er naast je werk ook veel voor je privé-situatie. Je werkt misschien meer uren om meer te verdienen. Een fijne werk-privébalans begint met goed inzicht en overzicht van je financiën.

Als ondernemer regel je ook je privézaken. Zoals je pensioen en een hypotheek voor het kopen van een huis. En hoe ga je slim om met je vermogen? Neem gratis en vrijblijvend contact op met onze adviseurs voor extra informatie of uitleg over je mogelijkheden. Speciaal voor de startende ondernemer.

7. Denk aan je administratie

Wanneer je een eigen bedrijf start, heb je een goede administratie nodig. Bespaar tijd en koppel jouw boekhoudpakket direct met Internet Bankieren. Bij- en afschrijvingen komen automatisch in je online boekhoudpakket. En je zet vanuit je boekhoudpakket betalingen en incasso's klaar in Internet Bankieren.

Jouw administratie

Wettelijk ben je verplicht je administratie nauwkeurig bij te houden en minstens 7 jaar te bewaren. Dan kan de Belastingdienst je administratie controleren. Een eenvoudige manier om jouw administratie op orde te krijgen, is bijvoorbeeld met ons boekhoudpakket.

Jouw documentatie

Je juridische documenten moeten op orde zijn. Denk aan privacy, personeel of je samenwerking met anderen. VraagHugo helpt je om contracten op maat te maken in een paar eenvoudige stappen.

Gegevensbescherming

Wees voorzichtig met het vastleggen van klantigegevens. Die moet je vastleggen volgens afspraken die zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV). Doe je dit niet? Dan kun je een boete krijgen.

Podcasts over boekhouden voor ondernemers

Zakelijke rekening 12 maanden gratis

Als beginnend ondernemer is een zakelijke rekening onmisbaar. Als starter krijg je bij ons extra voordeel. Sta je korter dan 1 jaar ingeschreven bij de KVK? Vraag een betaalpakket bij ons aan en krijgt de eerste 12 maanden gratis!

Begin met

Onze experts denken met je mee

Wil je voor jezelf beginnen?

Luister naar het verhaal van zzp'er Lokke. Wat waren haar uitdagingen als startende ondernemer?

Succesvol van start als ondernemer

Hoe word jij succesvol als ondernemer? Ontdek de sleutels tot succes en luister naar de tips van onze expert.

Denk ook aan je uurtarief

Een goede voorbereiding is het halve werk. Gebruik onze handige tool waarmee je direct je uurtarief berekent.

Alles voor een succesvolle start

Jouw droom? Wij kennen de weg. Snel en simpel de informatie vinden die je nodig hebt? Bekijk onze wegwijzer. Samengesteld op basis van de meestgestelde vragen van startende ondernemers. 

Veelgestelde vragen van startende ondernemers

Welke rechtsvorm past bij mijn bedrijf?

De meeste ondernemers starten een bedrijf als eenmanszaak. Een eenmanszaak richt je eenvoudig en snel op. Belangrijk om te weten is dat je bij een eenmanszaak met je privévermogen aansprakelijk bent voor de (eventuele) schulden van je bedrijf. Check hier de belangrijkste rechtsvormen voor ondernemers. Ga je met andere ondernemers samenwerken of een bedrijf starten? Kies dan voor de rechtsvorm die bij jouw situatie past.

Groeit je eenmanszaak? Bijvoorbeeld met personeel, omdat je meer investeert of omdat je bedrijfsvoering ingewikkelder wordt? Dan kan een bv voordelen bieden. Lees meer over wanneer en waarom te kiezen voor de bv als rechtsvorm. Welke rechtsvorm kies je, een eenmanszaak of bv? Bereken hier wat voor jou fiscaal voordeliger is.

Hoe bepaal ik mijn uurtarief als ik een bedrijf start?

Bij de start van een eigen bedrijf bepaal je je uurtarief. Standaardtarieven zijn er niet. Bepaal jouw uurtarief op basis van deze 7 factoren.

Mag ik een bedrijf starten naast mijn baan?

Ja, je mag een eigen bedrijf starten naast je baan. Zet die eerste stap en houd rekening met een paar zaken. Hoeveel verdien je netto naast je baan in loondienst? Bereken hier je parttime netto inkomen.

Een eigen bedrijf starten en duurzaam ondernemen?

Je kunt duurzaam ondernemen als je een eigen bedrijf start. Samen versnellen we zo de overgang naar een duurzame maatschappij. We hebben verschillende mogelijkheden voor je. 

Kies je voor zonnepanelen of wil je een product leveren en minder grondstoffen gebruiken? Investeren in duurzame bedrijfsmiddelen kan bijvoorbeeld met onze Groenlease. Advies nodig van een expert? Dit kan ook. We hebben een speciaal Sustainability Experts Team dat je op weg helpt. Bekijk wat past bij jouw situatie.

Is een ondernemingsplan bij start van een bedrijf verplicht?

Nee, een ondernemingsplan is niet verplicht voor de start van een bedrijf. Maar een ondernemingsplan is superhandig en helpt je om nog succesvoller te zijn. Wat wil je met je eigen bedrijf doen? Hoe ga je dit realiseren? Bekijk hier de 5 belangrijkste redenen.

We hebben alvast voor jou een invulbaar template voor een sterke start. Wel zo gemakkelijk en dit helpt je een stap verder.

Wat zijn de regels in mijn branche als ik een bedrijf start?

Bij de start van een eigen bedrijf gelden per branche soms extra regels. Bijvoorbeeld als je een foodtruck of webshop begint. Of als je start als zzp’er in de zorg of bouw. Er kunnen per beroep en gemeente speciale regels gelden. Hier lees je er meer over.

Hoe kom ik aan klanten bij de start van een eigen bedrijf?

Je hebt klanten nodig voor een succesvolle start van je eigen bedrijf. Hoe kom je aan klanten? Ben je online goed te vinden? Lees tips hoe je opdrachten binnenhaalt