Start je eigen bedrijf vandaag
Begin voor jezelf
We helpen je hier op weg naar een vliegende start met:
- Een starterskorting: zakelijke rekening de eerste 12 maanden gratis
- Een slim stappenplan
- Tips van onze experts
Ons stappenplan
1. Maak een ondernemingsplan
Hoe wordt jouw bedrijf een succes? Het opstellen van een ondernemingsplan geeft veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes.
Ook geeft een ondernemingsplan inzicht in je ondernemersvaardigheden, de doelen die je met het bedrijf hebt, de marktpositie en of je ideeën haalbaar zijn.
Download gratis jouw ondernemingsplan
Gebruik ons gratis invulbare template. Gemakkelijk en snel een stap verder.
2. Regel de basics
Kamer van Koophandel (KvK)
Bedenk een bedrijfsnaam. Check of jouw bedrijfsnaam nog beschikbaar is in het Handelsregister van de KvK. Ook handig: check of de domeinnaam nog vrij is. Elke onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de KvK. Inschrijven kan vanaf één week voordat je start met je bedrijf, tot uiterlijk één week na de start. De KvK geeft jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen een omzetbelastingnummer.
Rechtsvorm
Kies nu een rechtsvorm. Ga je voor een eenmanszaak of toch een bv of V.O.F? De rechtsvorm die je kiest, bepaalt onder meer jouw belastingverplichtingen. En ook wie er bijvoorbeeld aansprakelijk is als je bedrijf schulden maakt. Natuurlijk heeft de keuze voor de rechtsvorm ook gevolgen voor je privéleven. Bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid, voor jou en je partner.
Start je als zzp'er?
3. Open een zakelijke rekening
Een zakelijke rekening is onderdeel van een betaalpakket. Welk pakket je ook kiest, de eerste 12 maanden betaal je geen pakketkosten.
Een paar voordelen van een zakelijke rekening:
- Ontvangen en betalen op een aparte rekening
- Gebruik maken van de zakelijke ABN AMRO app
- Financieel overzicht voor jezelf, de boekhouder en de Belastingdienst
- Duidelijke scheiding tussen zakelijk en privé (zoals overzicht houden tussen beide geldstromen)
- Overzicht voor de belastingaangifte
- Kosten voor een zakelijke rekening zijn aftrekbaar, ook kun je de btw over zakelijke tankkosten terugvragen
- Een professionele uitstraling
- We staan in de top 15% van de meest duurzame banken wereldwijd
4. Breng je risico’s in kaart
Als ondernemer wil je er niet aan denken: wat als je een tijd niet kan werken, of blijvend arbeidsongeschikt raakt? Dan moet je een periode zonder inkomen zelf opvangen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan daarbij helpen. Waar moet je je verzekeren? En waar moet je op letten?
Verzekerd
Voor starters zijn er speciale verzekeringsmogelijkheden, die zoveel mogelijk risico's afdekken. Er zijn natuurlijk ook risico’s voor jou als ondernemer. Denk aan arbeidsongeschiktheid (en hoe dat risico af te dekken is). Of bijvoorbeeld een verstoorde werk-privébalans met alle gevolgen van dien. Weten welke risico’s je loopt als startende ondernemer? Check de verzekeringen keuzehulp. Binnen 5 minuten heb je een persoonlijk rapport met inzicht in de bedrijfsrisico’s.
5. Een financieel plan opstellen
Om een bedrijf te starten, heb je geld nodig. Hoeveel is natuurlijk helemaal afhankelijk van je plannen. Voor het werken vanuit huis heb je andere bedragen nodig dan wanneer je personeel inhuurt of een bedrijfspand laat bouwen.
Heb je zelf onvoldoende geld op de bank staan? Dan zijn er tal van financieringsmogelijkheden om te kunnen starten. Zoals geld lenen van een bank. Al vanaf 6 maanden ondernemen kun je terecht bij ABN AMRO Lease. Voor al je andere financieringsvragen zijn we er ook voor je.
6. Weet wat privé verandert
Als startende ondernemer verandert naast je werk ook privé een hoop. Je werkt ‘s avonds nog wat langer door of neemt minder vrij om geen inkomsten te missen. Een fijne werk-privébalans begint dan vaak met goed inzicht en overzicht van je financiële plaatje.
Ook regel je als ondernemer zelf meer privézaken. Zoals je pensioen en het kopen van een huis gaan nét wat anders. En voor je vermogen zijn er allerlei andere opties. Gelukkig is hulp altijd dichtbij. Neem gratis en vrijblijvend contact op met onze adviseurs voor extra informatie of uitleg over je mogelijkheden. Speciaal voor de startende ondernemer.
7. Denk aan je administratie
Wanneer je een eigen bedrijf start, heb je een goed doordacht administratief systeem absoluut nodig. Bespaar tijd en koppel jouw boekhoudpakket direct met Internet Bankieren. Bij- en afschrijvingen komen automatisch in je online boekhoudpakket. En je zet vanuit je boekhoudpakket betalingen en incasso's klaar in Internet Bankieren.
Jouw administratie
Wettelijk ben je verplicht je administratie nauwkeurig bij te houden en minstens 7 jaar te bewaren. Zo maak je bijvoorbeeld controle door de Belastingdienst mogelijk. Alle vastgelegde gegevens maken onderdeel uit van deze administratie. Een eenvoudige manier om jouw administratie op orde te krijgen, is bijvoorbeeld met ons boekhoudpakket.
Jouw documentatie
Ook jouw juridische documenten moeten op orde zijn, zoals op het gebied van privacy, personeel of samenwerkingen. VraagHugo helpt je om contracten op maat te maken in een paar eenvoudige stappen.
Gegevensbescherming
Wees wel voorzichtig met het vastleggen van klantinformatie. Dat moet namelijk volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV). Gebeurt dit niet, dan is er kans op een forse boete.
Podcasts over boekhouden voor ondernemers
1. Maak een ondernemingsplan
Hoe wordt jouw bedrijf een succes? Het opstellen van een ondernemingsplan geeft veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes.
Ook geeft een ondernemingsplan inzicht in je ondernemersvaardigheden, de doelen die je met het bedrijf hebt, de marktpositie en of je ideeën haalbaar zijn.
Download gratis jouw ondernemingsplan
Gebruik ons gratis invulbare template. Gemakkelijk en snel een stap verder.
Zakelijke rekening 12 maanden gratis
Als beginnend ondernemer is een zakelijke rekening onmisbaar. Als starter krijg je bij ons nu extra voordeel. Sta je korter dan 1 jaar ingeschreven bij KVK? Vraag een betaalpakket bij ons aan en krijg de eerste 12 maanden gratis!
Begin met
“Ik zat 6 jaar in dienst en dan komt op een gegeven moment het punt dat je het gevoel hebt, eigenlijk wil ik doorgroeien. Dan moet je een andere weg inslaan en in mijn geval was dat voor mezelf beginnen. ”
Lesly Kanters, cameraman
Alles voor een succesvolle start
Jouw droom, wij kennen de weg. Snel en simpel naar de informatie die je nodig hebt. Onze wegwijzer is op basis van tientallen vragen van startende ondernemers samengesteld.
Veelgestelde vragen van startende ondernemers
Welke rechtsvorm past bij mijn bedrijf?
De meeste ondernemers starten een bedrijf als eenmanszaak. Een eenmanszaak richt je eenvoudig en snel op. Belangrijk om te weten is dat je bij een eenmanszaak met je privévermogen aansprakelijk bent voor de (eventuele) schulden van je bedrijf. Check hier de belangrijkste rechtsvormen voor ondernemers. Kies de rechtsvorm die past bij jouw te starten bedrijf.
Ga je met andere ondernemers samenwerken of een bedrijf starten? Kies dan voor de rechtsvorm die bij jouw situatie past.
Als je eenmanszaak groeit (personeel, investeringen, complexiteit van de bedrijfsvoering en bedrijfsrisico), kan een bv voordelen bieden. Lees meer over wanneer en waarom te kiezen voor de bv als rechtsvorm.
Welke rechtsvorm kies je, een eenmanszaak of bv? Bereken hier wat voor jou fiscaal voordeliger is.
Hoe bepaal ik mijn uurtarief als ik een bedrijf start?
Bij de start van een eigen bedrijf is het nodig om je uurtarief te bepalen. Standaardtarieven zijn er niet. Bepaal jouw uurtarief op basis van deze 7 factoren.
Mag ik een bedrijf starten naast mijn baan?
Ja, je mag een eigen bedrijf starten naast je baan. Je gaat natuurlijk voor een succesvolle start. Zet die eerste stap en houd rekening met een paar zaken.
Hoeveel verdien je dan netto naast je baan in loondienst? Bereken hier je parttime netto inkomen.
Een eigen bedrijf starten en duurzaam ondernemen?
Je kunt duurzaam ondernemen als je een eigen bedrijf start. Samen versnellen we zo de transitie naar duurzaamheid. We hebben verschillende mogelijkheden voor je.
Kies je voor zonnepanelen of wil je een product leveren met gebruik van minder grondstoffen? Investeren in duurzame bedrijfsmiddelen kan bijvoorbeeld met onze Groenlease. Advies nodig van een expert? Dit kan ook. We hebben een speciaal Sustainability Experts Team dat je op weg helpt. Bekijk wat past bij jouw situatie.
Is een ondernemingsplan bij start van een bedrijf verplicht?
Nee, een ondernemingsplan is niet verplicht voor de start van een bedrijf. Maar een ondernemingsplan is superhandig. Dit plan schept veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes. Wat je met je eigen bedrijf wilt doen en hoe je dit gaat realiseren. Een ondernemingsplan helpt je om nog succesvoller te zijn. Bekijk hier de 5 belangrijkste redenen.
We hebben alvast voor jou een invulbaar templateinvulbaar template voor een sterke start. Wel zo gemakkelijk en weer een stap verder.
Wat zijn de regels in mijn branche als ik een bedrijf start?
Bij de start van een eigen bedrijf gelden soms extra regels per branche. Een foodtruck of webshop beginnen. Starten als zzp’er in de zorg of bouw. Ook per beroep en gemeente kunnen er specifieke regels gelden. Hier lees je er meer overHier lees je er meer over.
Hoe kom ik aan klanten bij de start van een eigen bedrijf?
Je hebt klanten nodig voor een succesvolle start van je eigen bedrijf. Hoe pak je klantenwerving aan? Ben je online goed te vinden? Lees hier tips hoe je opdrachten binnenhaalt.