Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Standaard bankverklaring

Vraag het eenvoudig online aan

Laat je de jaarrekening opmaken door je accountant? Dan gebruikt hij een standaard bankverklaring. Deze verklaring geeft een overzicht van je rekeningen en kredieten en wie namens het bedrijf mag handelen.

Saldo op standaard bankverklaring kan verschillen van rekeningafschrift

Het kan zijn dat het saldo op je standaard bankverklaring anders is dan op je rekeningafschrift. Hoe dat komt en welk saldo je moet gebruiken voor je boekhouding, lees je onderaan deze pagina. ↓

Aanvragen in Internet Bankieren Zakelijk

Je standaard bankverklaring(en) vraag je online aan via Internet Bankieren Zakelijk.

  1. Log in met je zakelijke betaalpas
  2. Vul het formulier in
  3. Onderteken digitaal met de e.dentifier
  4. Verstuur online

Je ontvangt per bedrijf een bevestiging van je aanvraag per post. 
De standaard bankverklaring wordt na 10 werkdagen per post bij je accountant bezorgd.

""

Aanvragen zonder Internet Bankieren Zakelijk

Heb je geen toegang tot Internet Bankieren Zakelijk? Dan kan je via het formulier je standaardbankverklaring(en) online aanvragen. Omdat wij je aanvraag handmatig moeten invoeren, duurt de behandeling langer dan via Internet Bankieren.

  1. Vul het formulier in
  2. Download en print het bestand
  3. Onderteken het formulier en scan deze in
  4. Verstuur per e-mail
Let op: alleen een persoon die bevoegd is om te tekenen voor het bedrijf kan deze aanvraag doen. Bijvoorbeeld de rekeninghouder.

Belangrijk om te weten

Peildatum

Je kunt de standaard bankverklaring aanvragen met een peildatum tot maximaal 24 maanden in het verleden. Voor een peildatum daarvoor zijn geen gegevens beschikbaar.

Handtekening op papier of digitaal

De aanvraag voor de standaard bankverklaring moet ondertekend worden door bestuurders die volledig bevoegd zijn of met een volmacht. Bij gezamenlijke tekenbevoegdheid tekenen minimaal 2 personen. De inschrijving bij de KVK is leidend.

Zorg er daarom voor dat de juiste tekenbevoegde bij ons bekend is en dat zijn/haar handtekening bij ons is vastgelegd.

  • Bij een aanvraag zonder inloggen in Internet Bankieren Zakelijk ondertekenen de juiste personen de aanvraag op papier en verstuur je de aanvraag per e-mail. We controleren de handtekeningen op de aanvraag met de gegevens die we van je organisatie hebben.  
  • Kies je voor een aanvraag in Internet Bankieren Zakelijk? Dan ondertekenen de tekenbevoegden de aanvraag door deze digitaal te bevestigen.
Standaard bankverklaring per post verstuurd

Als wij de aanvraag hebben ontvangen, versturen wij de standaard bankverklaring. Je ontvangt de standaard bankverklaring per post.

Tarieven

Je betaalt € 80,- exclusief 21% btw per ingediende aanvraag per bedrijf.

Let op: wil je voor meerdere bedrijven een standaardbankverklaring aanvragen? Verwerk deze dan in één aanvraag door in het aanvraagformulier ‘ja’ te selecteren op de vraag ‘Wilt u voor meer bedrijven een standaardbankverklaring aanvragen?’.

Dat bespaart je mogelijk kosten. We tellen de tarieven namelijk op tot maximaal € 600,- exclusief 21% btw bij aanvragen voor meerdere bedrijven.

De kosten worden achteraf in rekening gebracht via de maandnota’s.

Informatie in de standaard bankverklaring

De standaardbank verklaring is een document van ABN AMRO met een overzicht van je bankzaken. In de leeswijzer zie je welke bankproducten in de standaard bankverklaring kunnen staan.

Belangrijk om te weten

Peildatum

Je kunt de standaard bankverklaring aanvragen met een peildatum tot maximaal 24 maanden in het verleden. Voor een peildatum daarvoor zijn geen gegevens beschikbaar.

Handtekening op papier of digitaal

De aanvraag voor de standaard bankverklaring moet ondertekend worden door bestuurders die volledig bevoegd zijn of met een volmacht. Bij gezamenlijke tekenbevoegdheid tekenen minimaal 2 personen. De inschrijving bij de KVK is leidend.

Zorg er daarom voor dat de juiste tekenbevoegde bij ons bekend is en dat zijn/haar handtekening bij ons is vastgelegd.

  • Bij een aanvraag zonder inloggen in Internet Bankieren Zakelijk ondertekenen de juiste personen de aanvraag op papier en verstuur je de aanvraag per e-mail. We controleren de handtekeningen op de aanvraag met de gegevens die we van je organisatie hebben.  
  • Kies je voor een aanvraag in Internet Bankieren Zakelijk? Dan ondertekenen de tekenbevoegden de aanvraag door deze digitaal te bevestigen.

Standaard bankverklaring per post verstuurd

Als wij de aanvraag hebben ontvangen, versturen wij de standaard bankverklaring. Je ontvangt de standaard bankverklaring per post.

Tarieven

Je betaalt € 80,- exclusief 21% btw per ingediende aanvraag per bedrijf.

Let op: wil je voor meerdere bedrijven een standaardbankverklaring aanvragen? Verwerk deze dan in één aanvraag door in het aanvraagformulier ‘ja’ te selecteren op de vraag ‘Wilt u voor meer bedrijven een standaardbankverklaring aanvragen?’.

Dat bespaart je mogelijk kosten. We tellen de tarieven namelijk op tot maximaal € 600,- exclusief 21% btw bij aanvragen voor meerdere bedrijven.

De kosten worden achteraf in rekening gebracht via de maandnota’s.

Informatie in de standaard bankverklaring

De standaardbank verklaring is een document van ABN AMRO met een overzicht van je bankzaken. In de leeswijzer zie je welke bankproducten in de standaard bankverklaring kunnen staan.

Wat is een standaard bankverklaring?

Een standaard bankverklaring is een document van de bank met een overzicht van je bankzaken bij ons. De bankverklaring geeft je accountant of boekhouder een volledig overzicht van de gegevens die nodig zijn voor het opmaken van de jaarrekening.

 

In een standaard bankverklaring staat een overzicht van:

  • alle zakelijke betaal- en spaarrekeningen
  • de kredieten en zekerheden die bij de bank uitstaan
  • de wettelijke vertegenwoordigers of gemachtigden en welke bevoegdheden zij naar de bank hebben

Verschil saldo standaard bankverklaring en rekeningafschrift

Doordat de standaard bankverklaring niet precies op hetzelfde moment wordt gemaakt als een rekeningafschrift, kan er een verschil in saldo's zijn. Voor je jaarafsluiting is het belangrijk om de bedragen op de standaard bankverklaring te gebruiken.

Veelgestelde vragen

Op de standaard bankverklaring staat het saldo van je rekening van het einde van de kalenderdag van de opgegeven peildatum.

Een rekeningafschrift wordt alleen op werkdagen gemaakt en hanteert niet het 'einde kalenderdag' moment. Als er in de tussentijd nog (over)boekingen worden gedaan, worden deze nog meegenomen in de bedragen op de standaard bankverklaring.

Als je een cash management service gebruikt, kan het saldo afwijken. Als er na de boeking (sweep) nog transacties plaatsvinden op de rekening voor het einde van de kalenderdag, worden deze meegenomen in het saldo-overzicht op de standaard bankverklaring.

Ja, het bedrag op het financieel jaaroverzicht moet gelijk zijn aan het bedrag op de standaard bankverklaring.

De overzichten worden op verschillende momenten gemaakt. Betalingen worden steeds meer 24/7 uitgevoerd. Daarom wijken de traditionele overzichten steeds meer af van de stand per einde kalenderdag. In de toekomst gaan alle resultaten over naar einde kalenderdag.

Bij het opstellen van je jaarrekening of het doen van je belastingaangifte moet je uitgaan van de bedragen op de standaard bankverklaring.