
Nederlandse bedrijven in de voedingsmiddelensector kopen wereldwijd jaarlijks voor ruim dertig miljard euro aan agrarische grondstoffen in. Doordat deze producten in veel verschillende landen worden ingekocht, zal wereldwijde klimaatverandering ook bedrijven in de foodsector steeds meer raken.
Download het complete rapport
Lees alle feiten en ontwikkelingen in het rapport 'Klimaatverandering toenemend risico voor voedingsmiddelenproducenten'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Als bedrijven hun inkoop van grondstoffen niet goed diversifiëren en afhankelijk zijn van landen die gevoelig zijn voor klimaatverandering, lopen ze het risico vaker blootgesteld te worden aan klimaat gerelateerde risico's. Zo zullen de prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van grondstoffen als gevolg van weersextremen steeds vaker fluctueren. Een product dat uit slechts één of twee landen komt is kwetsbaarder voor klimaatrisico’s dan een product dat uit veel verschillende landen wordt ingekocht.
Prijzen, beschikbaarheid en kwaliteit van grondstoffen gaan vaker fluctueren
Circa 30 tot 40 procent van de agrarische grondstoffen die worden ingekocht, komt uit landen buiten de Europese Unie, zoals Brazilië voor granen en Ivoorkust voor cacao. Deze producten zijn niet alleen gevoelig voor klimaatverandering, maar soms is ook sprake van hoge handelsconcentraties. Dit geldt ook voor andere belangrijke ingrediënten voor de Nederlandse foodsector, zoals palmolie en kokosolie. Nederland speelt daarnaast een cruciale rol in de overslag van koffie en cacao, waarvan de grondstoffen eveneens uit een beperkt aantal landen komen en waarbij de groeiomstandigheden steeds uitdagender worden. Uit consumentenonderzoek van ABN AMRO blijkt dat van de meest kwetsbare voedingsmiddelen Nederlanders vooral koffie onmisbaar zouden vinden in hun dagelijkse voeding.
Beheersing klimaatrisico’s steeds hoger op agenda voedingsmiddelenproducenten
Voor elk gewas en iedere grondstof zal de klimaatimpact verschillen. Door tijdig op klimaatrisico’s in te spelen, kunnen bedrijven zich hierop beter voorbereiden. Voor producenten wordt het een uitdaging snel in te spelen op de gevolgen van klimaatverandering. Het niet kunnen voldoen aan leveringscontracten van afnemers als supermarkten kan niet alleen leiden tot ontevreden consumenten, maar ook tot reputatieschade. Ook kunnen bedrijven door de onzekere beschikbaarheid, lagere kwaliteit of hogere prijs van grondstoffen genoodzaakt worden activiteiten af te schalen, met alle gevolgen van dien voor de omzet. De CSRD-wetgeving verplicht bedrijven klimaatrisico’s in duurzaamheidsrapportages inzichtelijk te maken. Om grip te krijgen op schommelingen in de aanvoer van grondstoffen kunnen bedrijven impactanalyses uitvoeren om vast te stellen welke grondstoffen kwetsbaar zijn. Ook hun organisatie en productie-omgeving moeten flexibel zijn om sneller te kunnen omschakelen naar alternatieve ingrediënten. Een betere beheersing van risico's en controle over de levering van grondstoffen in de toeleveringsketen kan óók concurrentievoordelen opleveren. Afnemers zoals supermarkten gaan voedingsmiddelenproducenten namelijk steeds vaker beoordelen op leveringszekerheid, consistente kwaliteit en milieuprestaties.
In bijgevoegd rapport wordt ingegaan op de uitdagingen van klimaatverandering en het effect op de landbouw in verschillende landen, daarna wordt gekeken naar het effect van klimaatverandering op Nederlandse voedingsmiddelenproducenten. Tot slot kijken we naar mogelijke strategieën om hier als bedrijf mee om te gaan en naar het gedrag van consumenten ten aanzien van klimaatverandering.
Meer informatie
Lees meer in het volledige rapport 'Klimaatverandering toenemend risico voor voedingsmiddelenproducenten '.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de foodsector
De Nederlandse foodsector is koploper op het gebied van arbeidsproductiviteit en innovatie. Robotisering, digitalisering en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s waarop ondernemers zich onderscheiden ten opzichte van veel internationale concurrenten.