Gezondheidsverklaring
Als u een overlijdensrisicoverzekering afsluit, wil de verzekeraar graag de gezondheidssituatie van de verzekerde beoordelen. Dit kunt u zelf zijn, maar ook iemand anders. De verzekerde moet daarom een gezondheidsverklaring invullen. Direct na het aanvragen van een overlijdensrisicoverzekering wordt u gevraagd om de gezondheidsverklaring in te vullen. Pas na het digitaal verzenden daarvan neemt ABN AMRO Levensverzekering N.V. uw aanvraag in behandeling. Lees meer over de gezondheidsverklaring op www.verzekeraars.nl/gezondheidsverklaring .
Medisch adviseur
De medisch adviseur van de verzekeraar beoordeelt met de gezondheidsverklaring het risico dat de verzekerde tijdens de looptijd van de verzekering overlijdt. Soms is er extra informatie nodig van de verzekerde via een aanvullende vragenlijst. Als het nodig is, vraagt de medisch adviseur om extra informatie bij een specialist of huisarts. Dit kan alleen met toestemming van de verzekerde.
In het Stappenschema medisch advies wordt het medisch acceptatietraject nader toegelicht.
Het medisch acceptatietraject kan een paar dagen tot een paar weken duren. Dit hangt af van de soort informatie die de verzekeraar van de verzekerde nodig heeft. Is er bijvoorbeeld een medische keuring nodig of aanvullende informatie van een arts of specialist, dan kan het langer duren.
Medische keuring
In twee gevallen kan de verzekeraar vragen om een medische keuring. Dat is als:
- de gezondheidsverklaring niet voldoende is om de gezondheidssituatie van de verzekerde te kunnen beoordelen
- het verzekerd bedrag hoger is dan € 500.000
U hoeft niets voor de medische keuring te betalen. De kosten zijn voor de verzekeraar.
Voor het bepalen van de keuringsgrens houdt de verzekeraar rekening met het totale verzekerd bedrag dat door haar verzekerd wordt.
De gezondheidsverklaring en/of medische keuring en uw premie
Als u een overlijdensrisicoverzekering aanvraagt, maakt u bepaalde keuzes. Op basis van die keuzes bepaalt de verzekeraar uw voorlopige premie. Bij deze premie is nog geen rekening gehouden met de gezondheid van de verzekerde(n).
Na de beoordeling van de gezondheidsverklaring en/of medische keuring zijn er 3 mogelijke uitkomsten op basis van het medisch advies:
- De verzekeraar accepteert uw aanvraag direct. De premie is gelijk aan de voorlopige premie
- De verzekeraar accepteert uw aanvraag tegen een hogere premie. U ontvangt hierover zo snel mogelijk bericht. U kunt dan beslissen of u de verzekering wilt afsluiten tegen deze hogere premie. De verzekerde ontvangt dan een brief met de reden van de premieverhoging
- De verzekeraar accepteert uw aanvraag niet. U ontvangt hierover zo snel mogelijk bericht. De verzekerde ontvangt dan een brief met de reden van de afwijzing
Meer informatie over het medische acceptatieproces vindt u op www.verzekeraars.nl/gezondheidsverklaring en in de onderstaande brochures. De verzekeraar volgt de regels die in deze brochures staan.
Als u een medische keuring moet ondergaan naar aanleiding van uw gezondheidsverklaring
Als u een medische keuring moet ondergaan door de hoogte van het bedrag dat u wilt verzekeren
Folder verzekeren en erfelijkheid
Voorbeeld van een gezondheidsverklaring
Toelichting op de gezondheidsverklaring
In sommige situaties vraagt de verzekeraar naast de gezondheidsverklaring ook gegevens over uw financiële situatie. De verzekeraar bepaalt of dit nodig is nadat zij uw aanvraag heeft ontvangen.
Klachten
Bent u ontevreden over het acceptatietraject? Dan kunt u een klacht indienen. Bent u niet tevreden met de behandeling van uw klacht? Dan kunt u dit voorleggen aan het onafhankelijke Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), Postbus 93257,2509 AG Den Haag. U kunt de klacht ook voorleggen aan de rechter.