Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Compensatieregeling

Doorlopende kredieten met variabele rente

Heb je een doorlopend krediet met variabele rente? Onze compensatieregeling is nu afgerond. Heb je recht op compensatie? Dan heb je van ons een Persoonlijk Aanbod ontvangen of ben je al gecompenseerd. Heb je nog vragen? Lees meer op deze pagina.

Laatst bijgewerkt op 2 januari 2025

Update januari 2025

De compensatieregeling is nu afgerond. Dit is wat je moet weten:

  • Alle klanten die recht hebben op compensatie, hebben een Persoonlijk Aanbod gekregen of zijn gecompenseerd.
  • Alle oud-klanten die zich voor oktober 2024 hebben gemeld, hebben een bericht ontvangen.
  • Heb je geen compensatie-aanbod gehad? Dan heb je niet te veel rente betaald.

Als je recht hebt op compensatie, heb je inmiddels bericht gehad

Bent je klant bij ons?

Heb je recht op compensatie? Dan heb je een Persoonlijk Aanbod gekregen via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of per brief.

Bent je klant (geweest) bij ICS of ALFAM?

Bent je klant (geweest) bij ICS en/of één van de ALFAM-labels DEFAM, Credivance of Alpha Credit Nederland? Kijk dan op de website over de compensatieregeling van ICS of ALFAM.

Heb je een vraag over je Persoonlijk Aanbod?

Heb je een Persoonlijk Aanbod van ons ontvangen? Heb je vragen over het accepteren of afwijzen van dit aanbod? Bekijk dan de video hieronder.

Persoonlijk Aanbod per post ontvangen

Je hebt een brief gekregen met jouw Persoonlijk Aanbod.

Als je recht hebt op compensatie, heb je inmiddels bericht gehad

Bent je klant bij ons?

Heb je recht op compensatie? Dan heb je een Persoonlijk Aanbod gekregen via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of per brief.

Bent je klant (geweest) bij ICS of ALFAM?

Bent je klant (geweest) bij ICS en/of één van de ALFAM-labels DEFAM, Credivance of Alpha Credit Nederland? Kijk dan op de website over de compensatieregeling van ICS of ALFAM.

Heb je een vraag over je Persoonlijk Aanbod?

Heb je een Persoonlijk Aanbod van ons ontvangen? Heb je vragen over het accepteren of afwijzen van dit aanbod? Bekijk dan de video hieronder.

Persoonlijk Aanbod per post ontvangen

Je hebt een brief gekregen met jouw Persoonlijk Aanbod.

Waarom krijg je compensatie?

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) zegt dat ABN AMRO soms de rente op doorlopende kredieten met variabele rente niet goed heeft aangepast aan de marktrente. Samen met de Consumentenbond hebben we een compensatieregeling gemaakt voor alle klanten van ABN AMRO, ALFAM en ICS die hierdoor benadeeld zijn.

Naar de Kifid-pagina Naar de ALFAM-pagina Naar de ICS-pagina

Hoe is je compensatie berekend?

We hebben het verschil berekend tussen wat je hebt betaald en wat je had moeten betalen. Dat hebben we maand voor maand bij elkaar opgeteld. Was dit € 50 of meer? Dan hebben we je een Persoonlijk Aanbod gestuurd. 

Zo is jouw compensatie berekend

Rente-op-rente ook vergoed

Kom je in aanmerking voor compensatie? Dan krijg je ook compensatie voor . Dit hebben we besloten na een uitspraak op 10 augustus 2022 door de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Heb je al compensatie gekregen? Dan berekenen we jouw compensatie opnieuw. Als je recht hebt op nabetaling, krijg je opnieuw bericht van ons. Je hoeft zelf niets te doen. 

 

 

Meest gestelde vragen

Zodra we jouw aanvullende informatie hebben ontvangen, gaan we voor je aan de slag. Het verwerken van het compensatiebedrag is ingewikkeld en kost tijd, omdat dit voor elke klant uniek is. We hebben veel klanten, en we kunnen niet iedereen tegelijk helpen.

De huidige verwerkingstijd is 2 tot 4 weken.      

Heb je van ons een bevestiging van acceptatie ontvangen? Dan wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:

  • Heb je nog een openstaand bedrag op je doorlopend krediet waarvoor je compensatie ontvangt? Dan verminderen we dit met jouw compensatie.
  • Hebben we het openstaande bedrag helemaal afgelost met jouw compensatie? Dan maken we het resterende bedrag aan je over.
  • Heb je geen openstaand bedrag meer? Dan maken we het compensatiebedrag aan je over.
  • Heb je eerder geld van ons teruggekregen? Bijvoorbeeld als compensaties, verlagingen of kwijtscheldingen? Dan brengen we deze bedragen in mindering op het compensatiebedrag.

Ben je klant bij ABN AMRO, kom je in aanmerking voor compensatie en gebruik je Internet Bankieren?
Heb je van ons een bevestiging van acceptatie ontvangen? Dan wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:

  • Heb je nog een openstaand bedrag op je doorlopend krediet waarvoor je compensatie ontvangt? Dan verminderen we dit met jouw compensatie.
  • Hebben we het openstaande bedrag helemaal afgelost met jouw compensatie? Dan maken we het resterende bedrag aan je over.
  • Heb je geen openstaand bedrag meer? Dan maken we het compensatiebedrag aan je over.
  • Heb je eerder geld van ons teruggekregen? Bijvoorbeeld als compensaties, verlagingen of kwijtscheldingen? Dan brengen we deze bedragen in mindering op het compensatiebedrag.

Ben je klant bij ABN AMRO, kom je in aanmerking voor compensatie en gebruik je geen Internet Bankieren?
Je krijgt een brief met ons compensatie-aanbod. Je hoeft zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als je klant bent en je doorlopend krediet al hebt afgelost, hoef je niets te doen.

Je kunt het aanbod ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 als volgt uitbetaald:

  • Heb je nog een openstaand bedrag op je doorlopend krediet? Dan verminderen we dit met jouw compensatie.
  • Hebben we het openstaande bedrag helemaal afgelost met jouw compensatie? Dan maken we het resterende bedrag aan je over.
  • Heb je geen openstaand bedrag meer? Dan maken we het compensatiebedrag aan je over.
  • Heb je eerder geld van ons teruggekregen? Bijvoorbeeld als compensaties, verlagingen of kwijtscheldingen? Dan brengen we deze bedragen in mindering op het compensatiebedrag.

Op dit moment kun je nog niet zien hoe hoog je compensatiebedrag wordt. Ben je klant bij ABN AMRO en kom je in aanmerking voor compensatie? Dan krijg je een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. Je hoeft zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als je klant bent en je doorlopend krediet al hebt afgelost, hoef je niets te doen.

Klanten die recht hebben op compensatie hebben inmiddels bericht van ons gekregen. Ben je klant en heb je nog geen bericht gehad, maar denk je dat je wel in aanmerking komt voor compensatie? Neem dan contact met ons op.

Was je klant bij ons, heb je je niet aangemeld voor de compensatieregeling en denk je dat je recht hebt op compensatie? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen compensatieregeling

De compensatieregeling is er voor particuliere (oud-)klanten van ABN AMRO die sinds 2001 een doorlopend krediet met variabele rente hadden of nu nog hebben en te veel rente hebben betaald. Het betreft 15% van de (oud-)klanten die sinds 2001 de volgende producten hebben (gehad): 

  • Flexibel Krediet   
  • Privé Limiet Plus   
  • Studentenlimiet   
  • Flexibel Hypotheek Krediet   
  • Woningverbetering (Krediet)   
  • Internet Voordeel Krediet   
  • Vrije Leven Krediet   
  • Masterlening   
  • Spaarwinst Krediet   
  • Betalingsregeling   
  • Ledenbewijzen Krediet   
  • Service Lening   
  • Studentenrekening (met limiet)  
  • Studenten Limiet Betalingsregeling   
  • Medisch Anticipatie Krediet   
  • Privé Limiet Plus Private Banking   
  • Privé Limiet Plus Young Professional   
  • Privé Limiet Plus Young Professional Betalingsregeling   
  • Doorlopende kredieten van  ALFAM  (100% dochter van ABN AMRO). ALFAM heeft de volgende labels: DEFAM, Credivance en Alpha Credit Nederland. 
  • Doorlopend Krediet van  International Card Services (ICS)  

Producten van ABN AMRO waarvoor de compensatieregeling niet geldt, zijn alle zakelijke producten en overige particuliere producten zoals onder andere Rood Staan, een Persoonlijke Lening, alle hypotheken en producten die zijn gekoppeld aan een referentierente (zoals Euribor, Libor, AAEBR).

Dat zijn de volgende producten: 

  • Privé Limiet Plus   
  • Studentenlimiet   
  • Studentenrekening (met limiet)   
  • Medisch Anticipatie Krediet   
  • Privé Limiet Plus Private Banking   
  • Privé Limiet Plus Young Professional   
De compensatieregeling geldt niet voor zakelijke producten en/of andere particuliere producten op rekening. 

Samen met de Consumentenbond hebben we een regeling vastgesteld. Klanten die sinds 2001 een doorlopend krediet hadden of na 2001 een krediet hebben afgesloten, komen in aanmerking voor compensatie van te veel betaalde rente. Verder hebben we afgesproken dat ABN AMRO:  

  • De door Kifid bepaalde methodiek gebruikt en de door Kifid bepaalde marktrentes volgt.
  • Uitkeert vanaf € 50.  
  • Het compensatiebedrag verhoogt met een opslag van 5%. 

Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft eerder geoordeeld dat verschillende banken, waaronder ABN AMRO, bij de berekening van de variabele rente de marktrente niet goed hebben gevolgd. Na deze uitspraak heeft de Consumentenbond ons uitgenodigd om samen een oplossing te vinden. We hebben gezien dat bij sommige klanten de marktrente niet goed is gevolgd. Deze klanten hebben we een compensatieregeling aangeboden. De inhoud van die regeling hebben we samen met de Consumentenbond afgesproken. Voor ABN AMRO was het erg belangrijk om samen met de Consumentenbond tot een goede en uitvoerbare compensatieregeling te komen.

ABN AMRO vergoedt geen wettelijke rente over het compensatiebedrag. Wettelijke rente is alleen verschuldigd als ABN AMRO in verzuim is. Omdat we klanten proactief compensatie aanbieden, is er volgens ons geen sprake van verzuim.
Daarnaast verhogen we het compensatiebedrag met 5%. Een proactieve en geautomatiseerde uitvoering van de regeling kan de hoogte van je compensatie beïnvloeden. Eventuele nadelen willen we met deze 5% opslag wegnemen.

We hebben 1 januari 2001 als startdatum gekozen vanwege de wettelijke verjaringstermijn van 20 jaar. Dit betekent dat ABN AMRO tot 20 jaar terug moet gaan in de compensatieberekening, vanaf het jaar waarin de compensatieregeling is ontstaan. Omdat we begin 2021 onderhandelden met de Consumentenbond en afspraken maakten over de verjaring van klantenvorderingen, hebben we 1 januari 2001 als startdatum voor de compensatieregeling gekozen.

Hoewel het Kifid dit niet vraagt, verhogen we je compensatiebedrag met 5%. We voeren de compensatieregeling grotendeels geautomatiseerd uit. Een proactieve en geautomatiseerde uitvoering kan zowel voordelen als nadelen hebben voor de hoogte van je compensatie. Eventuele nadelen willen we met deze 5% opslag wegnemen. Door deze 5% opslag vergoeden we geen wettelijke rente.

Bij je compensatie kijken we naar wat je in een maand aan rente hebt betaald en wat je volgens Kifid aan rente had mogen verwachten te betalen. Dit betekent dat je in sommige maanden te veel rente hebt betaald en in andere maanden (mogelijk) te weinig. Bij een doorlopend krediet betaal je meestal een vast maandbedrag, bestaande uit een deel rente en een deel aflossing. Als uit de berekening blijkt dat je in een maand te veel rente hebt betaald, had je meer kunnen aflossen op je openstaande schuld, waardoor deze lager was geworden. De maand erop had je dan rente betaald over een kleinere schuld. Omgekeerd werkt dit hetzelfde: als blijkt dat je in een maand te weinig rente hebt betaald, had je minder kunnen aflossen op je openstaande schuld, waardoor deze hoger was geworden. De maand erop had je rente betaald over een hogere schuld. Dit “rente-op-rente effect” was niet in de berekening meegenomen, maar dat passen we nu aan.

Nee, de compensatieregeling geldt ook voor klanten van:

We vinden het belangrijk dat al onze klanten op dezelfde manier behandeld worden. We hebben afgesproken met de Consumentenbond dat ze je geen vergoeding vragen voor deelname aan de collectieve claim. ABN AMRO betaalt de vergoeding aan de Consumentenbond. Je hoeft zelf niets te doen.

De banken die hun klanten gaan compenseren, hebben aangegeven dat ze in grote lijnen de uitspraken van het Kifid zullen volgen. Omdat de producten en voorwaarden per bank kunnen verschillen en er andere afspraken over compensatie kunnen zijn, kunnen er verschillen zijn tussen de regelingen van verschillende banken.

We gaan niet in op de compensatieregelingen van andere banken. Onze compensatieregeling is eerlijk, doet recht aan de uitspraken van het Kifid en is afgestemd met de Consumentenbond.

Volgens een uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) mag je verwachten dat de rente voor je doorlopend consumptief krediet meebeweegt met de marktrente. We passen de rente aan zodat deze aansluit bij de uitspraak van het Kifid. Iedere drie maanden beoordelen we of je rente moet worden aangepast. Als dat nodig is, verhogen of verlagen we de rente. Uiteraard stellen we je hiervan vooraf op de hoogte.

Er zijn nu meerdere adviseurs en claimorganisaties actief. Deze bedrijven zeggen dat ze je helpen met je compensatie en beloven vaak een hoger bedrag dan de bank als je je bij hen aansluit. Het is belangrijk om te weten dat je deze organisaties niet nodig hebt om compensatie te krijgen, omdat:
  1. Onze compensatieregeling is gemaakt in samenwerking met verschillende claimorganisaties, zoals de Consumentenbond, Consumentenclaim en Consumentenbond Claimservice. Deze organisaties zetten zich in voor het beste resultaat voor de klant.
  2. Onze compensatieregeling volgt volledig de uitspraak van het Kifid.
  3. De compensatie die we je aanbieden wordt niet hoger als je je aansluit bij een claimorganisatie, ook al beloven ze dat wel.

Bovendien is het goed om te weten dat veel claimorganisaties werken volgens het 'no cure, no pay' principe (geen oplossing, geen betaling). Maar dat betekent niet dat je niets betaalt. Je kunt een deel van je compensatie moeten afgeven aan de claimorganisatie, waardoor je minder overhoudt dan wanneer je het aanbod van de bank accepteert.

Heb je als erfgenaam recent een Persoonlijk Aanbod ontvangen? Dan heb je als nabestaande recht op compensatie.

In het handtekeningenveld staat de naam van de overleden (mede-)contractant. We begrijpen dat dit moeilijk kan zijn en voor verwarring kan zorgen. Onze oprechte excuses hiervoor. Hier zijn de instructies over hoe je als nabestaande het aanbod kunt accepteren.

  • Zet je eigen naam en handtekening bij het handtekeningveld. Je mag de naam van de overleden persoon doorstrepen.
  • Voeg een geldige kopie van je eigen legitimatie toe.
  • Als je gevraagd wordt om een rekeningnummer op te geven voor de compensatie, kun je je eigen rekeningnummer opgeven. Voeg een kopie van je geldige bankpas of een recent afschrift toe als bewijs.
  • Stuur het volledig ingevulde en ondertekende Persoonlijk Aanbod, inclusief de nodige documenten, naar ons terug. Dan verwerken wij daarna het Persoonlijk Aanbod .
Wil je het aanbod niet accepteren? Dan hoef je niets te doen.

Veelgestelde vragen Persoonlijk Aanbod

Het is belangrijk dat je het Persoonlijk Aanbod goed doorleest. Hoe je het Persoonlijk Aanbod kunt accepteren, staat precies beschreven op het voorblad met ‘Instructie en checklist’. 

Wil je het aanbod niet accepteren? Dan hoef je niets te doen.

Bekijk de video hieronder om te zien hoe je jouw Persoonlijk Aanbod accepteert, ondertekent en aan ons terugstuurt. 

  1. Een volledig ingevuld en ondertekend exemplaar van het Persoonlijk Aanbod 
  2. Kopie van je geldige legitimatie.
Het is vooral belangrijk dat je naam, geboortedatum, documentnummer, geldigheidsdatum en handtekening goed leesbaar zijn: de rest van de gegevens kun je onleesbaar maken. Als legitimatie geldt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. 
 
Stuur beide documenten in de bijgevoegde envelop naar ons terug. 
 
Goed om te weten:
  • Je kunt de  KopieID-app  van de overheid gebruiken voor het maken van een veilige kopie van je legitimatie. 
  • We hebben álle pagina’s van het Persoonlijk Aanbod nodig, óók het voorblad. 
  • Het is niet voldoende om bijvoorbeeld alleen de pagina met de handtekening terug te sturen.
  • Eventuele toegevoegde op- en/of aanmerkingen of aanpassingen op het aanbod zijn niet geldig. 
  • De kopie van het Persoonlijk Aanbod kun je bewaren voor je eigen administratie. 
Meer weten? Bekijk hieronder de video over hoe je jouw Persoonlijk Aanbod kunt accepteren en ondertekenen. 

Dat doen we zodat we je identiteit kunnen controleren. We willen zeker weten dat je het Persoonlijk Aanbod zelf hebt ondertekend. Heb je het krediet niet alleen afgesloten? Dan hebben we ook van je medecontractant(en) een kopie van een geldige legitimatie nodig. Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met je gegevens om.   

Goed om te weten:

  • Als legitimatie geldt een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. 
  • Je kunt bijvoorbeeld de KopieID-app van de overheid gebruiken voor het maken van een veilige kopie van je legitimatie. 
  • Het is belangrijk dat je naam, geboortedatum, documentnummer, geldigheidsdatum en handtekening goed leesbaar zijn. De rest van de gegevens kun je onleesbaar maken. 
  1. Ben je net verhuisd en heb je je adres gewijzigd in Internet Bankieren, de ABN AMRO app of op één van onze kantoren? Dan hoef je niks te doen en ontvang je jouw Persoonlijke Aanbod binnenkort op je nieuwe adres. 
  2. Ben je net verhuisd en heb je je adres nog niet gewijzigd via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of op één van onze kantoren? Wil je dit dan alsnog doen? Dan kun je jouw Persoonlijk Aanbod ontvangen op je nieuwe adres.   

    Lees hoe je je adres wijzigt in Internet Bankieren of de ABN AMRO app. 

Heb je het Persoonlijk Aanbod geaccepteerd? Dan heb je tot 14 dagen na de datum van ondertekening om hierop terug te komen (herroepingsrecht). Je hoeft hier geen reden voor op te geven en je betaalt daarvoor geen kosten. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen. Je ontvangt een bevestiging zodra je verzoek is verwerkt.

In de meeste gevallen moeten jullie allebei het Persoonlijk Aanbod accepteren. Het aanbod is dan aan jullie beiden gericht, met jullie namen bij het adres en in de aanhef.
  • Heb je een digitaal aanbod van ons gekregen via Internet Bankieren dat aan jou en je ex-partner gericht is? Dan heeft je ex-partner hetzelfde aanbod ontvangen. We vragen jullie beiden het Persoonlijk Aanbod te accepteren.
  • Heb je een Persoonlijk Aanbod per post ontvangen dat aan jou en je ex-partner gericht is? Dit is de enige versie van het aanbod. We vragen je om zelf contact op te nemen met je ex-partner voor ondertekening. De overeenkomst is alleen geldig als jullie het beide accepteren.
  • Wil je ex-partner het aanbod niet accepteren? We raden aan dit te bespreken met je ex-partner. Jullie moeten helaas beide het aanbod accepteren, de compensatie kan niet worden gesplitst.
Is het krediet alleen op jouw naam gezet?
Dan krijg jij alleen een Persoonlijk Aanbod. Dit kan alleen als de boedelverdeling door ABN AMRO is geaccepteerd en verwerkt. Als dat niet zo is, krijgen jullie beiden een aanbod en vragen we jullie dit beide te accepteren. Jullie kunnen zelf afspraken maken over de verdeling van de compensatie.

Heb je een nieuwe partner?
Dan hoeft hij of zij het aanbod alleen te accepteren als hij of zij ook op het contract staat. In dat geval is het aanbod aan jullie allebei gericht, met jullie namen bij het adres en in de aanhef.
Heb je samen met je partner het consumptief krediet aangevraagd?
Als uit onze administratie blijkt dat jullie samen het consumptief krediet hebben aangevraagd, en je nog klant bent bij ABN AMRO, krijg je automatisch een Persoonlijk Aanbod als je recht hebt op compensatie.
 
Soms is een overlijden nog niet bij ons gemeld. In dat geval vragen we je dit alsnog te melden. Kijk voor meer informatie op abnamro.nl/overlijden. Daar kun je het overlijden ook online melden. Meestal krijgt de erfgenaam, bewindvoerder en/of executeur (persoon die de erfenis regelt) toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze persoon krijgt ook het Persoonlijk Aanbod als hij/zij daarvoor in aanmerking komt.

Heeft je partner het consumptief krediet alleen afgesloten?
Als jullie het krediet niet samen hebben aangevraagd, kun je misschien als weduwe/weduwnaar toch aanspraak maken op compensatie. Het is belangrijk dat het overlijden bij ons gemeld is en dat je erfgenaam bent.
  • Is het overlijden nog niet gemeld bij ABN AMRO?
    Dan vragen we je dit alsnog te melden. Dat kan op abnamro.nl/overlijden. Op basis van een aantal documenten wordt bepaald wie de erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die de erfenis regelt) van de overledene is. Hieronder lees je hoe je kunt achterhalen of je in aanmerking komt voor compensatie.
  • Is het overlijden wel gemeld bij ABN AMRO? 
    Als het overlijden bij ons gemeld is en je erfgenaam bent, kun je misschien aanspraak maken op compensatie. Denk je dat je hiervoor in aanmerking komt? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen finale kwijting

Finale kwijting betekent dat je na acceptatie van het aanbod geen klacht of claim meer kunt indienen tegen ABN AMRO over de variabele rente op je krediet. Je kunt daarna geen hogere vergoeding vragen dan we bieden, zelfs niet als dat volgt uit een uitspraak van een rechter of geschillencommissie in een collectieve of individuele procedure tegen de bank. Voor ABN AMRO geldt ook finale kwijting. We kunnen het aanbod niet intrekken, je compensatiebedrag niet verlagen of er een rechtszaak over starten.

Let op! ABN AMRO heeft op 5 september 2022 de compensatieregeling aangepast. Klanten die recht hebben op compensatie krijgen nu ook een vergoeding voor rente-op-rente. Dit geldt ook voor klanten die het Persoonlijk Aanbod met finale kwijting al hebben ondertekend. Klanten die recht hebben op nabetaling krijgen automatisch bericht. Klanten die hun Persoonlijk Aanbod nog moeten ontvangen, krijgen een voorstel waarin rente-op-rente is toegepast.

 

We willen graag duidelijkheid over de afspraken die we met jou maken. Door elkaar finale kwijting te verlenen, hebben we beiden zekerheid over de compensatie. Zo voorkomen we een eventueel juridisch conflict over de variabele rente die je in het verleden hebt betaald.