ABN AMRO komt klanten die te veel rente hebben betaald tegemoet

Compensatie variabele rente doorlopende kredieten

Heeft u vanaf 2001 gebruikgemaakt van een doorlopend consumptief krediet met variabele rente? Dan krijgt u mogelijk compensatie. Klanten die in aanmerking komen, krijgen van ons automatisch bericht. U hoeft geen contact met ons op te nemen. Bent u geen klant meer? Dan verwachten we dat u zich halverwege 2022 kunt aanmelden voor de compensatieregeling. Schrijf u in voor de e-mail updates, dan informeren we u hierover. Lees hieronder meer over de compensatieregeling.  

 
Laatst bijgewerkt op 16 maart 2022
 

Wat kunt u verwachten?

Heeft u een doorlopend consumptief krediet met een variabele rente? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor compensatie. Het verschil tussen wat u heeft betaald en had moeten betalen tellen we, maand voor maand, bij elkaar op. Is dit € 50 of meer? Dan krijgt u compensatie.

Wanneer krijgt u bericht van ons?

We willen alle klanten die in aanmerking komen voor compensatie benaderen in de periode december 2021 tot en met december 2022. Bent u geen klant meer bij ons? We verwachten dat u zich halverwege 2022 kunt aanmelden voor de compensatieregeling. Via de e-mail updates houden we u hiervan op de hoogte.

Waarom deze regeling?

Volgens het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft ABN AMRO in bepaalde gevallen de rente op de doorlopende consumptieve kredieten met een variabele rente te weinig laten meebewegen met de marktrente. Samen met de Consumentenbond hebben we een compensatieregeling getroffen voor alle klanten van ABN AMRO, ALFAM en ICS die hierdoor benadeeld zijn.

Wat kunt u verwachten?

Heeft u een doorlopend consumptief krediet met een variabele rente? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor compensatie. Het verschil tussen wat u heeft betaald en had moeten betalen tellen we, maand voor maand, bij elkaar op. Is dit € 50 of meer? Dan krijgt u compensatie.

Wanneer krijgt u bericht van ons?

We willen alle klanten die in aanmerking komen voor compensatie benaderen in de periode december 2021 tot en met december 2022. Bent u geen klant meer bij ons? We verwachten dat u zich halverwege 2022 kunt aanmelden voor de compensatieregeling. Via de e-mail updates houden we u hiervan op de hoogte.

Waarom deze regeling?

Volgens het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft ABN AMRO in bepaalde gevallen de rente op de doorlopende consumptieve kredieten met een variabele rente te weinig laten meebewegen met de marktrente. Samen met de Consumentenbond hebben we een compensatieregeling getroffen voor alle klanten van ABN AMRO, ALFAM en ICS die hierdoor benadeeld zijn.
 

Komt u in aanmerking? Dan krijgt u bericht

De berekening van de compensaties is ingewikkeld en kost tijd, want die is voor elke klant uniek. We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk te informeren. Komt u in aanmerking voor compensatie en bent u aan de beurt? Dan krijgt u automatisch bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of brief. U hoeft zelf nu niets te doen. Bent u geen klant meer bij ons en denkt u in aanmerking te komen voor compensatie? Schrijf u in voor de e-mail updates. We informeren u zodra u zich kunt aanmelden voor de compensatieregeling.

Goed om te weten!

Hieronder laten we u per doorlopende kredietvorm weten wat de status is met betrekking tot het versturen van het compensatieaanbod. Houd de website in de gaten om te zien wanneer u een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of brief van ons kunt verwachten. Of schrijf u in voor onze e-mail updates. 

Welk doorlopend krediet heeft of had u?

We zijn inmiddels begonnen met het compenseren van klanten met een Flexibel Krediet. Op dit moment doen we dat voor klanten die nog een actief Flexibel Krediet hebben. Daarna gaan we door met klanten waarbij het Flexibel Krediet al beëindigd is. Houd uw Internet Bankieren, de ABN AMRO app of brievenbus in de gaten. Zodra uw Persoonlijk Aanbod klaar staat, ontvangt u hierover van ons bericht.
We zijn nog niet begonnen met het compenseren van klanten met een Flexibel Hypotheek Krediet. Voor het Flexibel Hypotheek Krediet wachten we nog op een uitspraak van het Kifid over de precieze manier van het berekenen van de compensatie. Duidelijkheid hierover is voor u en voor ons belangrijk om tot een passende oplossing te komen. Zodra we beginnen met compensatie laten we u dat op deze pagina weten.
Voor Privélimiet Plus en Studentenlimiet wachten we nog op een uitspraak van het Kifid over de precieze manier van het berekenen van de compensatie. Duidelijkheid hierover is voor u en voor ons belangrijk om tot een passende oplossing te komen. Zodra we beginnen met compensatie laten we u dat op deze pagina weten.
Ook andere (oudere) vormen van doorlopende kredieten nemen we mee in de compensatieregeling. Kijk bij veelgestelde vragen onder “Wanneer kom ik aan aanmerking voor de compensatieregeling?” om welke producten het gaat. 

Veelgestelde vragen compensatieregeling

Samen met de Consumentenbond hebben we een regeling vastgesteld. De regeling is dat klanten die vanaf 2001 een doorlopend krediet hadden en klanten met een doorlopend krediet dat na 2001 is afgesloten, in aanmerking komen voor compensatie van te veel in rekening gebrachte rente. Verder is voor de compensatieregeling afgesproken dat ABN AMRO:   

  • De door Kifid bepaalde methodiek hanteert en de door Kifid bepaalde marktrentes volgt. Voor de Privélimiet Plus en het Flexibel Hypotheek Krediet kan dit een andere marktrente worden. Hierover lopen nog procedures bij het Kifid. We zullen bij deze producten het oordeel van het Kifid volgen.    
  • Uitkeert vanaf € 50.  
  • Het compensatiebedrag verhoogt met een opslag van 5%. 
Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde eerder dat diverse banken, waaronder ABN AMRO, bij de berekening van de variabele rente de marktrente onvoldoende hebben gevolgd. Naar aanleiding van deze uitspraak, heeft de Consumentenbond ons uitgenodigd om gezamenlijk tot een oplossing te komen. We hebben vastgesteld dat bij een deel van de klanten de marktrente niet goed gevolgd is. Deze klanten bieden wij een compensatieregeling aan. De inhoud van die compensatieregeling hebben wij afgesproken met de Consumentenbond. Het is voor ABN AMRO erg belangrijk geweest om samen met de Consumentenbond tot een goede en uitvoerbare compensatieregeling te komen.
We hebben in eerste instantie in overleg met de Consumentenbond gekozen voor een uitvoerbare compensatie-aanpak vanaf 1 januari 2008. Hiermee konden we een grote groep digitaal en snel compenseren. Uit verschillende onderzoeken in de afgelopen maanden hebben we gezien dat het met extra inspanningen mogelijk is om gegevens van klanten uit de periode van vóór 2008 te achterhalen of reconstrueren. Daarom hebben we besloten om daar waar dat kan de compensatie vanaf 2001 aan te bieden. Waar we niet de volledige gegevens hebben, doen we zo goed mogelijk ons best een goede inschatting te maken. Waar we geen enkele gegevens hebben, kunnen we geen inschatting maken en dus geen compensatie aanbieden.  
Ondanks dat het Kifid dit niet vraagt, vermeerderen we uw compensatiebedrag met 5% opslag. Wij voeren de compensatieregeling grotendeels geautomatiseerd uit. Een proactieve en geautomatiseerde uitvoering van de regeling kan zowel voor- als nadelen hebben voor de hoogte van uw compensatie. Eventuele nadelen willen we met deze 5% opslag wegnemen. Vanwege deze 5% opslag vergoeden wij geen wettelijke rente. 
Nee, de compensatieregeling geldt ook voor klanten van:

Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? Dan krijgt u automatisch bericht van ons. U hoeft zich niet aan te melden. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost hoeft u zich niet aan te melden. 

Bent u geen klant meer bij ABN AMRO en denkt u in aanmerking te komen voor compensatie? Dan vragen we u zich in te schrijven voor onze e-mail updates. Op dit moment wordt er nog gewerkt aan de planning en uitvoering van de compensatieregeling voor oud-klanten. We verwachten dat u zich halverwege 2022 online kunt aanmelden voor de compensatieregeling. Zodra er meer duidelijk is, krijgt u bericht van ons via de e-mail updates.  

Schrijf u in voor onze e-mail updates

Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? Dan ontvangt u hierover een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of brief tussen december 2021 en december 2022. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.  

Bent u geen klant meer bij ABN AMRO en denkt u in aanmerking te komen voor de compensatie? Dan kunt u zich via inschrijven voor onze e-mail updates. Via deze updates houden wij u op de hoogte. Op dit moment wordt er nog gewerkt aan de planning en uitvoering van de compensatieregeling voor oud-klanten. We verwachten dat u zich halverwege 2022 online kunt aanmelden voor de compensatieregeling. Zodra er meer duidelijk is, krijgt u bericht van ons via de e-mail updates.  

Schrijf u in voor onze e-mail updates

Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? Dan ontvangt u tussen december 2021 en december 2022 bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of brief waarin staat hoe hoog uw compensatie is. Dat geldt ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost.     

Bent u geen klant meer bij ABN AMRO en denkt u in aanmerking te komen voor de compensatie? Dan kunt u zich inschrijven voor onze e-mail updates. Op dit moment wordt er nog gewerkt aan de planning en uitvoering van de compensatieregeling voor voormalig klanten. We verwachten dat u zich halverwege 2022 online kunt aanmelden voor de compensatieregeling. Zodra er meer duidelijk is, krijgt u bericht van ons via de e-mail updates.   

Schrijf u in voor onze e-mail updates

Bent u klant bij ABN AMRO, komt u in aanmerking voor compensatie en heeft u Internet Bankieren?  Dan ontvangt u tussen december 2021 en december 2022 een bericht in Internet Bankieren of de ABN AMRO app. Op het moment dat u het bericht heeft ontvangen staat in Internet Bankieren of uw ABN AMRO app ons aanbod voor compensatie voor u klaar. Daar kunt u het aanbod accepteren. Daarna wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen 10 werkdagen als volgt uitbetaald:   

  • Heeft u nog een openstaand bedrag op uw doorlopend krediet waarvoor u compensatie ontvangt? Dan verminderen we dit met uw compensatie.    
  • Hebben we het openstaande bedrag geheel afgelost met uw compensatie? Dan maken we het resterende bedrag aan u over.    
  • Heeft u geen openstaand bedrag meer? Dan maken we het compensatiebedrag aan u over.    
  • Heeft u eerder geld van ons teruggekregen? Bijvoorbeeld in de vorm van compensaties, verlagingen of kwijtscheldingen? Dan brengen wij deze bedragen in mindering op het compensatiebedrag.

Ben u klant bij ABN AMRO, komt u in aanmerking voor compensatie en heeft u geen Internet Bankieren? Dan ontvangt u tussen december 2021 en december 2022 een brief met daarin ons aanbod voor compensatie. Dit aanbod kunt u ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen 10 werkdagen als volgt uitbetaald:   

  • Heeft u nog een openstaand bedrag op uw doorlopend krediet? Dan verminderen we dit met uw compensatie.    
  • Hebben we het openstaande bedrag geheel afgelost met uw compensatie? Dan maken we het resterende bedrag aan u over.    
  • Heeft u geen openstaand bedrag meer? Dan maken we het compensatiebedrag aan u over.      
  • Heeft u eerder geld van ons teruggekregen? Bijvoorbeeld in de vorm van compensaties, verlagingen of kwijtscheldingen? Dan brengen wij deze bedragen in mindering op het compensatiebedrag.

Bent u geen klant meer bij ABN AMRO en denkt u in aanmerking te komen voor compensatie? Dan kunt u zich inschrijven voor onze e-mail updates. Op dit moment wordt er nog gewerkt aan de planning en uitvoering van de compensatieregeling voor oud- klanten. Zodra er meer duidelijk is, krijgt u bericht van ons via de e-mail updates.

Schrijf u in voor onze e-mailupdates

We vinden het belangrijk dat al onze klanten op dezelfde manier behandeld worden. We hebben afgesproken met de Consumentenbond dat ze u geen vergoeding vragen voor deelname aan de collectieve claim. ABN AMRO betaalt de vergoeding aan de Consumentenbond. U hoeft zelf niets te doen.
Tot nu toe hebben de banken die hebben aangeven dat ze hun klanten gaan compenseren aangekondigd op hoofdlijnen de uitspraken van het Kifid te zullen volgen. Doordat de producten en voorwaarden per bank kunnen verschillen en andere afspraken kunnen zijn gemaakt over de compensatie, kunnen er verschillen zijn tussen de regelingen van verschillende banken.
We gaan niet in op de compensatieregelingen van andere banken. Onze compensatieregeling is een eerlijke regeling die recht doet aan de uitspraken van het Kifid, en daarnaast is afgestemd met de Consumentenbond.
Volgens een uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) mag u verwachten dat de rente voor uw doorlopend consumptief krediet meebeweegt met de marktrente. We wijzigen de rente, zodat deze aansluit bij de uitspraak van het Kifid. Iedere drie maanden beoordelen we of uw rente moet worden aangepast. Als dat nodig is, verhogen of verlagen we de rente. Uiteraard stellen we u hiervan vooraf op de hoogte.   

Veelgestelde vragen Persoonlijk Aanbod

De compensatieregeling geldt voor particuliere (oud-)klanten van ABN AMRO die vanaf 2001 een doorlopend krediet met een variabele rente hadden of op dit moment nog hebben én die te veel rente hebben betaald. In totaal gaat het hier om 15% van de (oud-)klanten die vanaf 2001 de volgende producten hebben (gehad):   

  • Flexibel Krediet   
  • Privé Limiet Plus   
  • Studentenlimiet   
  • Flexibel Hypotheek Krediet   
  • Woningverbetering (Krediet)   
  • Internet Voordeel Krediet   
  • Vrije Leven Krediet   
  • Masterlening   
  • Spaarwinst Krediet   
  • Betalingsregeling   
  • Ledenbewijzen Krediet   
  • Spaarwinst Krediet   
  • Service Lening   
  • Studentenrekening (met limiet)  
  • Studenten Krediet   
  • Studenten Limiet Betalingsregeling   
  • Studenten Krediet Betalingsregeling   
  • Medisch Anticipatie Krediet   
  • Privé Limiet Plus Private Banking   
  • Privé Limiet Plus Young Professional   
  • Privé Limiet Plus Young Professional Betalingsregeling   
  • Doorlopende kredieten van  ALFAM  (100% dochter van ABN AMRO). ALFAM heeft de volgende labels: DEFAM, Credivance, en Alpha Credit Nederland. 
  • Doorlopend Krediet van  International Card Services (ICS)  

Producten van ABN AMRO waarvoor de compensatieregeling niet geldt zijn alle zakelijke producten en overige particuliere producten zoals onder andere Rood Staan, een Persoonlijke Lening, alle hypotheken en producten die zijn gekoppeld aan een referentierente (zoals Euribor, Libor, AAEBR).

De ICS Gespreid Betalen Faciliteit gekoppeld aan de creditcard valt ook niet onder de compensatieregeling. 

Als u bij ons een krediet heeft afgesloten, heeft u elke maand rente betaald. Met de Consumentenbond is overeengekomen dat we een andere rente hadden moeten gebruiken. Volgens die afspraak hebben we opnieuw berekend hoeveel rente u vanaf 2001 had moeten betalen. Het compensatiebedrag is het verschil tussen de rente die u heeft betaald en die u had moeten betalen. Lees verder voor alle details over de compensatieregeling en hoe we het bedrag berekenen.
We voeren de compensatieregeling in stappen uit. Dat doen we in de periode december 2021 tot en met december 2022. Kijk bij ‘Welk doorlopend krediet heeft u of had u?’ op deze pagina of u aan de beurt bent. Denkt u dat u in aanmerking komt voor een aanbod en heeft u geen bericht van ons gehad in de periode dat u dat mocht verwachten? Bel ons dan: 088-226 26 09 (gebruikelijke belkosten). U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 17.30 uur.
 
Bent u geen klant meer bij ons? We verwachten dat u zich halverwege 2022 kunt aanmelden voor de compensatieregeling. Schrijf u in voor de e-mail updates, dan houden we u hiervan op de hoogte.
Heeft u het Persoonlijk Aanbod digitaal geaccepteerd? Dan heeft u tot 14 dagen na de datum van ondertekening om hierop terug te komen (herroepingsrecht). U hoeft hier geen reden voor op te geven en er zijn geen kosten. U kunt ons hiervoor bellen op 088 - 226 26 09 (lokaal tarief). We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 17.30 uur. U ontvangt een bevestiging zodra uw verzoek verwerkt is.
De compensatieregeling zoals overeengekomen met de Consumentenbond bevat geen vergoeding voor ‘rente-op-rente’. De Geschillencommissie van het Kifid heeft op 25 januari 2022 ook bepaald dat ‘rente-op-rente’ niet vergoed hoeft te worden. Tegen deze beslissing is door de consument hoger beroep ingesteld bij de Commissie van Beroep van het Kifid. We houden deze procedure goed in de gaten en beoordelen wat dit betekent voor de huidige regeling. Daar kunnen we niet op vooruitlopen. Als we vanwege deze procedure tijdens de uitvoering van de compensatieregeling met de Consumentenbond besluiten om ‘rente-op-rente’ te vergoeden, dan doen we dat voor alle klanten. Ook voor klanten die het Persoonlijk Aanbod inclusief finale kwijting al hebben ondertekend.
Finale kwijting betekent dat u na acceptatie van het aanbod geen klacht of claim meer kunt indienen tegen ABN AMRO over de variabele rente op uw krediet. U kunt daarna dus geen hogere vergoeding vragen dan we u bieden. Ook niet als dat zou volgen uit een uitspraak van een rechter of geschillencommissie in een collectieve of individuele procedure tegen de bank. Voor ABN AMRO geldt ook finale kwijting. We kunnen het aanbod niet intrekken, uw compensatiebedrag verlagen of er een rechtszaak over beginnen.
We willen graag duidelijkheid over de afspraken die we met u maken. Door elkaar finale kwijting te verlenen, hebben we beiden zekerheid over de compensatie. Daarnaast voorkomen we een eventueel juridisch conflict over de variabele rente die u in het verleden betaald heeft.
Vindt u dat de regeling voor uw situatie niet klopt en voelt u zich hierdoor benadeeld? Of twijfelt u of er voldoende rekening is gehouden met bijzondere zaken rond uw contract of persoonlijke situatie? Bel ons dan: 088 – 226 26 09 (gebruikelijke belkosten). We bespreken graag uw situatie om te kijken of we tot een passende oplossing kunnen komen.
In de meeste gevallen moet u allebei het Persoonlijk Aanbod accepteren. Als dat zo is, is het Persoonlijk Aanbod aan u beiden gericht. Bij het adres en in de aanhef staan dan uw naam en die van uw ex-partner. 
 
  • Heeft u een persoonlijk digitaal aanbod van ons gekregen via Internet Bankieren dat aan u en uw ex-partner gericht is? Dan heeft uw ex-partner datzelfde aanbod ontvangen. We vragen u beiden het Persoonlijk Aanbod te accepteren. 
  • Heeft u een Persoonlijk Aanbod per post ontvangen dat aan u en uw ex-partner gericht is? Dan is dit de enige versie van het Persoonlijk Aanbod. We vragen u dan zelf contact op te nemen met uw ex-partner voor ondertekening van het Persoonlijk aanbod. Pas als u allebei het Persoonlijk Aanbod heeft geaccepteerd is de overeenkomst geldig. 
  • Wil uw ex-partner het aanbod niet accepteren? Dan raden we u aan om dit met uw ex-partner te bespreken. Helaas is het noodzakelijk dat u allebei het Persoonlijk Aanbod accepteert. De compensatie kan niet worden gesplitst.

Is het krediet overgezet op alleen uw naam?
Dan krijgt alleen u een Persoonlijk Aanbod. Voorwaarde hiervoor is dat de boedelverdeling door ABN AMRO is geaccepteerd en dit is verwerkt in de administratie van de bank. Is dit niet het geval? Dan krijgt u allebei een Persoonlijk Aanbod en vragen we u dit beiden te accepteren. U kunt met uw partner eigen afspraken maken over de verdeling van de compensatie. 

Heeft u een nieuwe partner?
Dan hoeft deze het Persoonlijk Aanbod alleen te accepteren als hij of zij ook op het contract staat. In dat geval is het Persoonlijk Aanbod aan u allebei gericht. Bij het adres en in de aanhef staan dan uw naam en die van uw nieuwe partner. 
Bent u samen met uw partner het consumptief krediet aangegaan?
Als uit onze administratie blijkt dat u samen het consumptief krediet bent aangegaan, u nog klant bent bij ABN AMRO en als u in aanmerking komt voor compensatie ontvangt u automatisch een Persoonlijk Aanbod.

Soms is het overlijden nog niet bij ons bekend. In dat geval vragen we dit alsnog bij ons te melden. Kijk voor meer informatie op abnamro.nl/overlijden. Daar kunt u het overlijden ook online melden. Meestal krijgt de erfgenaam, bewindvoerder en/ of executeur (persoon die de erfenis regelt) toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze persoon ontvangt ook het Persoonlijk Aanbod als hij/ zij daarvoor in aanmerking komt. 

Is uw partner het consumptief krediet alleen aangegaan?
Wanneer u niet samen het krediet bent aangegaan, kunt u misschien als weduwe/ weduwnaar alsnog aanspraak maken op de compensatie. Belangrijk is wel dat het overlijden bij ons gemeld is en dat u zijn/ of haar erfgenaam bent.

  • Is het overlijden nog niet bekend bij ABN AMRO?
    Dan vragen we u dit alsnog te melden. Dat kan op abnamro.nl/overlijden. Op basis van een aantal documenten wordt bepaald wie de erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die erfenis regelt) van de overledene is. Hieronder leest u hoe u vervolgens kunt achterhalen of u in aanmerking komt voor de compensatie.
  • Is het overlijden wel bekend bij ABN AMRO?
    Als het overlijden bij ons bekend is en u inderdaad erfgenaam bent, kunt u misschien aanspraak maken op de compensatie. Denkt u hiervoor in aanmerking te komen? Schrijf u dan in voor onze e-mail updates. Op dit moment werken we aan een planning van de compensatieregeling voor oud-klanten. We verwachten dat u zich halverwege 2022 online kunt aanmelden voor de compensatieregeling. Zodra er meer duidelijk is, krijgt u bericht van ons via de e-mail updates. Op die manier hoort u ook of in aanmerking komt voor de compensatie. 
 

Staat uw vraag hier niet tussen?

Bel ons gerust: 088-226 26 09 (gebruikelijke belkosten). U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 17.30 uur.