Heb je een doorlopend krediet met variabele rente? Onze compensatieregeling is nu afgerond. Heb je recht op compensatie? Dan heb je van ons een Persoonlijk Aanbod ontvangen of ben je al gecompenseerd. Heb je nog vragen? Lees meer op deze pagina.
Laatst bijgewerkt op 2 januari 2025
De compensatieregeling is nu afgerond. Dit is wat je moet weten:
Heb je recht op compensatie? Dan heb je een Persoonlijk Aanbod gekregen via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of per brief.
Bent je klant (geweest) bij ICS en/of één van de ALFAM-labels DEFAM, Credivance of Alpha Credit Nederland? Kijk dan op de website over de compensatieregeling van ICS of ALFAM.
Heb je een Persoonlijk Aanbod van ons ontvangen? Heb je vragen over het accepteren of afwijzen van dit aanbod? Bekijk dan de video hieronder.
Je hebt een brief gekregen met jouw Persoonlijk Aanbod.
Heb je recht op compensatie? Dan heb je een Persoonlijk Aanbod gekregen via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of per brief.
Bent je klant (geweest) bij ICS en/of één van de ALFAM-labels DEFAM, Credivance of Alpha Credit Nederland? Kijk dan op de website over de compensatieregeling van ICS of ALFAM.
Heb je een Persoonlijk Aanbod van ons ontvangen? Heb je vragen over het accepteren of afwijzen van dit aanbod? Bekijk dan de video hieronder.
Je hebt een brief gekregen met jouw Persoonlijk Aanbod.
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) zegt dat ABN AMRO soms de rente op doorlopende kredieten met variabele rente niet goed heeft aangepast aan de marktrente. Samen met de Consumentenbond hebben we een compensatieregeling gemaakt voor alle klanten van ABN AMRO, ALFAM en ICS die hierdoor benadeeld zijn.
We hebben het verschil berekend tussen wat je hebt betaald en wat je had moeten betalen. Dat hebben we maand voor maand bij elkaar opgeteld. Was dit € 50 of meer? Dan hebben we je een Persoonlijk Aanbod gestuurd.
Kom je in aanmerking voor compensatie? Dan krijg je ook compensatie voor
Zodra we jouw aanvullende informatie hebben ontvangen, gaan we voor je aan de slag. Het verwerken van het compensatiebedrag is ingewikkeld en kost tijd, omdat dit voor elke klant uniek is. We hebben veel klanten, en we kunnen niet iedereen tegelijk helpen.
De huidige verwerkingstijd is 2 tot 4 weken.
Heb je van ons een bevestiging van acceptatie ontvangen? Dan wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:
Ben je klant bij ABN AMRO, kom je in aanmerking voor compensatie en gebruik je Internet Bankieren?
Heb je van ons een bevestiging van acceptatie ontvangen? Dan wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:
Ben je klant bij ABN AMRO, kom je in aanmerking voor compensatie en gebruik je geen Internet Bankieren?
Je krijgt een brief met ons compensatie-aanbod. Je hoeft zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als je klant bent en je doorlopend krediet al hebt afgelost, hoef je niets te doen.
Je kunt het aanbod ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 als volgt uitbetaald:
Op dit moment kun je nog niet zien hoe hoog je compensatiebedrag wordt. Ben je klant bij ABN AMRO en kom je in aanmerking voor compensatie? Dan krijg je een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. Je hoeft zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als je klant bent en je doorlopend krediet al hebt afgelost, hoef je niets te doen.
Klanten die recht hebben op compensatie hebben inmiddels bericht van ons gekregen. Ben je klant en heb je nog geen bericht gehad, maar denk je dat je wel in aanmerking komt voor compensatie? Neem dan contact met ons op.
Was je klant bij ons, heb je je niet aangemeld voor de compensatieregeling en denk je dat je recht hebt op compensatie? Neem dan contact met ons op.
De compensatieregeling is er voor particuliere (oud-)klanten van ABN AMRO die sinds 2001 een doorlopend krediet met variabele rente hadden of nu nog hebben en te veel rente hebben betaald. Het betreft 15% van de (oud-)klanten die sinds 2001 de volgende producten hebben (gehad):
Producten van ABN AMRO waarvoor de compensatieregeling niet geldt, zijn alle zakelijke producten en overige particuliere producten zoals onder andere Rood Staan, een Persoonlijke Lening, alle hypotheken en producten die zijn gekoppeld aan een referentierente (zoals Euribor, Libor, AAEBR).
Dat zijn de volgende producten:
Samen met de Consumentenbond hebben we een regeling vastgesteld. Klanten die sinds 2001 een doorlopend krediet hadden of na 2001 een krediet hebben afgesloten, komen in aanmerking voor compensatie van te veel betaalde rente. Verder hebben we afgesproken dat ABN AMRO:
Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft eerder geoordeeld dat verschillende banken, waaronder ABN AMRO, bij de berekening van de variabele rente de marktrente niet goed hebben gevolgd. Na deze uitspraak heeft de Consumentenbond ons uitgenodigd om samen een oplossing te vinden. We hebben gezien dat bij sommige klanten de marktrente niet goed is gevolgd. Deze klanten hebben we een compensatieregeling aangeboden. De inhoud van die regeling hebben we samen met de Consumentenbond afgesproken. Voor ABN AMRO was het erg belangrijk om samen met de Consumentenbond tot een goede en uitvoerbare compensatieregeling te komen.
We hebben 1 januari 2001 als startdatum gekozen vanwege de wettelijke verjaringstermijn van 20 jaar. Dit betekent dat ABN AMRO tot 20 jaar terug moet gaan in de compensatieberekening, vanaf het jaar waarin de compensatieregeling is ontstaan. Omdat we begin 2021 onderhandelden met de Consumentenbond en afspraken maakten over de verjaring van klantenvorderingen, hebben we 1 januari 2001 als startdatum voor de compensatieregeling gekozen.
Hoewel het Kifid dit niet vraagt, verhogen we je compensatiebedrag met 5%. We voeren de compensatieregeling grotendeels geautomatiseerd uit. Een proactieve en geautomatiseerde uitvoering kan zowel voordelen als nadelen hebben voor de hoogte van je compensatie. Eventuele nadelen willen we met deze 5% opslag wegnemen. Door deze 5% opslag vergoeden we geen wettelijke rente.
Bij je compensatie kijken we naar wat je in een maand aan rente hebt betaald en wat je volgens Kifid aan rente had mogen verwachten te betalen. Dit betekent dat je in sommige maanden te veel rente hebt betaald en in andere maanden (mogelijk) te weinig. Bij een doorlopend krediet betaal je meestal een vast maandbedrag, bestaande uit een deel rente en een deel aflossing. Als uit de berekening blijkt dat je in een maand te veel rente hebt betaald, had je meer kunnen aflossen op je openstaande schuld, waardoor deze lager was geworden. De maand erop had je dan rente betaald over een kleinere schuld. Omgekeerd werkt dit hetzelfde: als blijkt dat je in een maand te weinig rente hebt betaald, had je minder kunnen aflossen op je openstaande schuld, waardoor deze hoger was geworden. De maand erop had je rente betaald over een hogere schuld. Dit “rente-op-rente effect” was niet in de berekening meegenomen, maar dat passen we nu aan.
Nee, de compensatieregeling geldt ook voor klanten van:
We vinden het belangrijk dat al onze klanten op dezelfde manier behandeld worden. We hebben afgesproken met de Consumentenbond dat ze je geen vergoeding vragen voor deelname aan de collectieve claim. ABN AMRO betaalt de vergoeding aan de Consumentenbond. Je hoeft zelf niets te doen.
De banken die hun klanten gaan compenseren, hebben aangegeven dat ze in grote lijnen de uitspraken van het Kifid zullen volgen. Omdat de producten en voorwaarden per bank kunnen verschillen en er andere afspraken over compensatie kunnen zijn, kunnen er verschillen zijn tussen de regelingen van verschillende banken.
We gaan niet in op de compensatieregelingen van andere banken. Onze compensatieregeling is eerlijk, doet recht aan de uitspraken van het Kifid en is afgestemd met de Consumentenbond.
Volgens een uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) mag je verwachten dat de rente voor je doorlopend consumptief krediet meebeweegt met de marktrente. We passen de rente aan zodat deze aansluit bij de uitspraak van het Kifid. Iedere drie maanden beoordelen we of je rente moet worden aangepast. Als dat nodig is, verhogen of verlagen we de rente. Uiteraard stellen we je hiervan vooraf op de hoogte.
Bovendien is het goed om te weten dat veel claimorganisaties werken volgens het 'no cure, no pay' principe (geen oplossing, geen betaling). Maar dat betekent niet dat je niets betaalt. Je kunt een deel van je compensatie moeten afgeven aan de claimorganisatie, waardoor je minder overhoudt dan wanneer je het aanbod van de bank accepteert.
In het handtekeningenveld staat de naam van de overleden (mede-)contractant. We begrijpen dat dit moeilijk kan zijn en voor verwarring kan zorgen. Onze oprechte excuses hiervoor. Hier zijn de instructies over hoe je als nabestaande het aanbod kunt accepteren.
Het is belangrijk dat je het Persoonlijk Aanbod goed doorleest. Hoe je het Persoonlijk Aanbod kunt accepteren, staat precies beschreven op het voorblad met ‘Instructie en checklist’.
Wil je het aanbod niet accepteren? Dan hoef je niets te doen.
Bekijk de video hieronder om te zien hoe je jouw Persoonlijk Aanbod accepteert, ondertekent en aan ons terugstuurt.
Dat doen we zodat we je identiteit kunnen controleren. We willen zeker weten dat je het Persoonlijk Aanbod zelf hebt ondertekend. Heb je het krediet niet alleen afgesloten? Dan hebben we ook van je medecontractant(en) een kopie van een geldige legitimatie nodig. Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met je gegevens om.
Goed om te weten:
Heb je het Persoonlijk Aanbod geaccepteerd? Dan heb je tot 14 dagen na de datum van ondertekening om hierop terug te komen (herroepingsrecht). Je hoeft hier geen reden voor op te geven en je betaalt daarvoor geen kosten. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen. Je ontvangt een bevestiging zodra je verzoek is verwerkt.
Let op! ABN AMRO heeft op 5 september 2022 de compensatieregeling aangepast. Klanten die recht hebben op compensatie krijgen nu ook een vergoeding voor rente-op-rente. Dit geldt ook voor klanten die het Persoonlijk Aanbod met finale kwijting al hebben ondertekend. Klanten die recht hebben op nabetaling krijgen automatisch bericht. Klanten die hun Persoonlijk Aanbod nog moeten ontvangen, krijgen een voorstel waarin rente-op-rente is toegepast.
We willen graag duidelijkheid over de afspraken die we met jou maken. Door elkaar finale kwijting te verlenen, hebben we beiden zekerheid over de compensatie. Zo voorkomen we een eventueel juridisch conflict over de variabele rente die je in het verleden hebt betaald.