Het zal je maar gebeuren: slachtoffer worden van fraude en je geld kwijt zijn. Je kunt zelf iets extra’s doen om je geld nóg beter te beschermen. Met de 5 veiligheidstools neem je maatregelen om het oplichters moeilijker te maken. Klanten zeggen dat het een veilig gevoel geeft.
Met het Spaargeldslot bouw je extra bescherming in tegen oplichters die je geld willen stelen. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als medewerker van de bank. Zo proberen ze je vertrouwen te winnen en je ervan te overtuigen dat je je geld naar een ‘veilige rekening’ moet overboeken (bankhelpdeskfraude).
Staat het Spaargeldslot aan? Dan kan er niemand bij je spaargeld. Ook jij niet! Zo voorkom je dat je je spaargeld kwijt bent als je per ongeluk in een oplichtingstruc trapt. Je zet het Spaargeldslot met een paar klikken aan in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.
Heb je je spaargeld weer nodig? Zet je Spaargeldslot op tijd uit. Het duurt daarna 24 uur voordat je weer geld kunt overboeken vanaf je spaarrekening.
Heb je je spaargeld weer nodig? Zet je Spaargeldslot op tijd uit. Het duurt daarna 24 uur voordat je weer geld kunt overboeken vanaf je spaarrekening.
Je paslimiet is het bedrag dat je per dag kunt opnemen bij een geldautomaat óf kunt betalen in bijvoorbeeld winkels. Zet je paslimiet niet te hoog. Zo beperk je de financiële schade als iemand je betaalpas steelt of verwisselt (betaalpasfraude). Is je betaalpas gestolen of ben je deze verloren? Blokkeer je pas dan zo snel mogelijk.
Je wijzigt je paslimiet eenvoudig in de app of in Internet Bankieren. Tip: stel je paslimiet slim in. Niet zó laag dat je je dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat je meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude.
Je limiet werkt meteen. Je hoeft niet te wachten.
Je limiet werkt meteen. Je hoeft niet te wachten.
Met pushberichten ben je snel op de hoogte van veranderingen op je betaalrekening. Je krijgt een melding van de app als er bijvoorbeeld geld van je rekening is afgeschreven. Je kiest zelf vanaf welk bedrag je een melding wilt ontvangen.
Stel dat je oplichters via een valse link (phishing) ongemerkt toegang hebt gegeven tot je betaalrekening. Heb je ingesteld dat je pushberichten ontvangt over afschrijvingen? Dan krijg je van elke afschrijving vanaf het bedrag dat je zelf hebt gekozen, een melding van de app. Is het niet in orde? Dan ben je snel op de hoogte. Zo kun je direct je rekening laten blokkeren om erger te voorkomen. In de app stel je pushberichten snel en gemakkelijk in.
Gelukt? Controleer of de app toestemming heeft om pushberichten te versturen. Ga hiervoor uit de ABN AMRO app en naar de instellingen van je eigen toestel.
Je daglimiet is het bedrag dat je dagelijks via de ABN AMRO app kunt overboeken zonder e.dentifier. Wil je een hoog bedrag overmaken? Dan moet je eerst je daglimiet verhogen in de app. Dit kan tot maximaal € 250.000. Voor je veiligheid gaat een hogere limiet altijd pas na vier uur in. Zo willen we je beschermen tegen oplichters.
Stel, iemand doet zich via WhatsApp voor als familielid of vriend en vraagt je om snel geld over te boeken (fraude via WhatsApp). Door je daglimiet niet te hoog te zetten, of alleen tijdelijk te verhogen, kun je de financiële schade beperken als je per ongeluk in dit soort oplichtingstrucs trapt.
Tip: stel je daglimiet zo in dat het bedrag past bij je persoonlijke situatie. Niet zó laag dat je je dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat je meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude.
We adviseren om je betaalpas altijd op Europaprofiel te laten staan. Zo ben je beter beschermd als de gegevens van je betaalpas ongemerkt worden gekopieerd (skimming). Word je slachtoffer van skimming? Dan kunnen oplichters je betaalpas niet buiten Europa gebruiken. Zet het betaalprofiel van je pas alleen op Wereld als je buiten Europa reist. Je wijzigt je betaalprofiel binnen enkele stappen in de app of in Internet Bankieren.