Hoe reageert u als iemand van een bedrijf u belt en zegt dat u mogelijk risico loopt, bijvoorbeeld met uw persoonlijke gegevens? Het is logisch dat u zo’n telefoontje serieus neemt. U wilt immers niet dat onbekenden toegang krijgen tot uw gegevens. Oplichters proberen deze angst te misbruiken. Ze bellen u met een verzonnen verhaal vanaf een telefoonnummer dat lijkt te horen bij een bedrijf waar u klant bent. In dit artikel vertellen we hoe u helpdeskfraude kunt herkennen.
Over de afgelopen periode zien we een stijging van het aantal pogingen van helpdeskfraude. Hierbij doen oplichters zich voor als helpdeskmedewerker van grote, bekende bedrijven. Bij bankhelpdeskfraude wordt u bijvoorbeeld gebeld door iemand die zich voordoet alsof hij bij uw bank werkt. Online zoeken oplichters een naam van iemand die écht bij ABN AMRO werkt, en deze gebruiken ze als ze u bellen. Als u deze persoon zelf online opzoekt, lijkt het dan ook een bevestiging dat u echt met een medewerker van de bank spreekt.
Oplichters bellen met een vals nummer. Maar door een truc lijkt het in het scherm van uw telefoon alsof uw bank belt. U ziet dus echt het telefoonnummer van uw bank.
In het telefoongesprek vertelt de ‘nep-medewerker’ u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. Soms noemen oplichters persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum. Het lijkt alsof ze veel van u weten, waardoor het allemaal erg overtuigend kan overkomen.
Oplichters hebben uw gegevens vaak op illegale wijze in handen gekregen. Bijvoorbeeld via het hacken van websites van internetwinkels of via een datalek. U kunt er dus niets aan doen als een oplichter u benadert.
'Doordat de oplichter veel van u lijkt te weten, komt helpdeskfraude erg overtuigend over. Het is belangrijk dat u weet dat wat oplichters vragen, nooit in het echt zal gebeuren: medewerkers van ABN AMRO vragen u nooit om geld over te maken, uw beveiligingscodes te delen of op een link te klikken om direct in te loggen in Internet Bankieren of de ABN AMRO app.' Ireen Lammerts – Security Advisor bij ABN AMRO
Bij bankhelpdeskfraude heeft het 'urgente probleem' vaak te maken met verdachte transacties op uw betaalrekening. Dit is niet waar, maar zo proberen ze u ervan te overtuigen snel maatregelen te nemen. De oplichter zal er op aandringen uw geld veilig te stellen. In de meeste gevallen zeggen ze dat u uw geld moet overboeken naar een 'kluisrekening' of 'veilige rekening'. Dit is uiteraard een truc; kluisrekeningen bestaan helemaal niet.
ABN AMRO zal u nooit vragen om geld over te maken. Ook vragen wij u niet naar uw beveiligingscodes. Deel deze gegevens dus nooit en maak nooit op verzoek van een ‘medewerker van de bank’ geld over. Krijgt u een SMS in plaats van een telefoontje? Wij sturen u nooit links om direct in te loggen in Internet Bankieren of de ABN AMRO app.
Als uw bank of een bedrijf u belt, kan het geen kwaad om kort te luisteren. Misschien bellen wij u omdat uw persoonlijke gegevens niet compleet zijn. Of omdat we willen weten hoe u onze dienstverlening ervaart. Toch is het belangrijk om kritisch te blijven, vooral als u onder druk wordt gezet om actie te ondernemen. Twijfelt u? Of vermoedt u dat u met een oplichter spreekt? Verbreek dan de verbinding en zoek zelf het telefoonnummer van het bedrijf in kwestie. Bel vervolgens terug, wacht totdat u een medewerker spreekt en controleer of het verhaal klopt. Alle telefoonnummers van ABN AMRO vindt u hier.
Bent u opgelicht? Meld dit dan direct bij ons. We adviseren u ook om aangifte te doen. Bent u gebeld door een nep-medewerker, maar heeft u geen geld overgeboekt? Dan hoeft u zich geen zorgen te maken. Wel is het belangrijk dat u op de hoogte blijft hoe u de verschillende vormen van fraude kunt herkennen.