Als bank zijn wij voortdurend op zoek naar meer efficiënte, veilige en betrouwbare technieken die ons ondersteunen om onze producten en diensten aan te bieden, om beter te kunnen voldoen aan de wet, of aan wat onze toezichthouders van ons verwachten. Als wij gebruik willen maken van een nieuwe technologie zoals kunstmatige intelligentie toetsen wij altijd eerst of het gebruik voldoet aan de wet en ethisch en maatschappelijk verantwoord en betrouwbaar is. Soms is het noodzakelijk dat we gebruik maken van profilering. Profilering mag zolang wij ons aan de regels houden. Hieronder lees je waarvoor en wanneer we dat doen.
Wij hebben veel kennis en ervaring op het gebied van fraudebestrijding. Helaas krijgen we te maken met steeds verfijndere vormen van fraude. We kunnen maatregelen nemen om de fraude zo goed mogelijk te voorkomen, waaronder het gebruik van profilering. Omwille van de veiligheid kunnen wij niet in detail treden over de te nemen maatregelen.
Als bank moeten wij ons houden aan de Wwft. Dit is de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Daarom besteden we bijzondere aandacht aan ongebruikelijke transacties en transacties die naar hun ‘aard’ een hoger risico op witwassen met zich meebrengen. We kijken bijvoorbeeld naar transacties die afwijken van je normale transactiepatroon of naar transacties die kenmerken hebben van witwassen of terrorismefinanciering. Als we een vermoeden hebben dat een transactie ongebruikelijk is, zoals bedoeld in de wet, dan moeten we deze melden bij de autoriteiten. Dit onderzoek en de eventuele melding vinden niet plaats op een volledig geautomatiseerde wijze. Er is sprake van menselijke tussenkomst: gespecialiseerde bankmedewerkers worden hier nauw bij betrokken. Ook hier treden we niet in detail over hoe naar transacties wordt gekeken. Criminelen zouden hier misbruik van kunnen maken.
Om overkreditering bij klanten te voorkomen en sneller in te grijpen wanneer klanten in betalingsmoeilijkheden dreigen te raken, kunnen we gebruik maken van profilering. We maken dan eerst een lijst met de meest voorkomende eigenschappen van klanten die financiële problemen hebben gekregen. Deze eigenschappen vormen samen het profiel. Daarna kijken we of er klanten zijn die aan dit profiel voldoen. Tot slot bepalen we wat we kunnen doen om te voorkomen dat deze klanten betalingsmoeilijkheden krijgen en hoe wij een bijdrage kunnen leveren (i) aan klanten die extra hulp nodig hebben bij hun dagelijkse bankzaken. En wat we (ii) kwetsbare klanten kunnen aanbieden om financieel gezond te blijven of weer te worden. De toezichthouder op het gebied van zorgplicht en Klant Belang Centraal verwacht van de banken een doorlopende en actieve monitoring op de financiële situatie van haar klanten om overkreditering te voorkomen. Wij toetsen het gebruik van je gegevens altijd aan de eisen van de privacywetgeving.
Hoe maken wij gebruik van profilering wanneer jij een product wilt afnemen en tijdens de looptijd van je product? Wij lichten dit toe aan de hand van een voorbeeld. Stel, je hebt een krediet bij ons:
Wij gebruiken ook profilering om je op de hoogte te brengen van producten en diensten van de bank. We maken bijvoorbeeld een klantselectie op basis van een klantengroep die een hypotheek heeft afgesloten. Deze groep klanten informeren we dan over het verduurzamen van hun huis en de mogelijkheden voor het afsluiten van een lening voor de verbouwing.
Als we jou tips en aanbiedingen sturen, proberen we op basis van een aantal kenmerken te achterhalen waar je interesses liggen. We kijken dan bijvoorbeeld naar een leeftijdscategorie en of je al andere producten bij ons hebt. We gaan daarbij altijd eerst na of je verzet hebt aangetekend tegen het gebruik van persoonsgegevens voor marketingdoeleinden.
We kunnen gebruikmaken van geautomatiseerde besluitvorming als we een overeenkomst met je aangaan, bijvoorbeeld voor een online krediet.
Wanneer we een besluit nemen dat rechtsgevolgen voor jou heeft of je in aanmerkelijke mate treft, gebeurt dit met de tussenkomst van een of meer bevoegde bankmedewerkers. Dit is ook het geval als het proces dat tot het besluit leidt, geautomatiseerd is of wanneer er eventueel gebruik is gemaakt van profilering. Een voorbeeld is klantacceptatie of het melden van ongebruikelijke transacties bij de autoriteiten.
Het kan voorkomen dat wij gebruikmaken van geautomatiseerde besluitvorming zonder menselijke tussenkomst. De wet laat dit toe. Het kan onder meer gaan om besluiten die leiden tot het niet uitvoeren van transacties omdat die frauduleus kunnen zijn, bijvoorbeeld bij iDEAL transacties. Deze besluiten kunnen worden genomen op basis van een volledig geautomatiseerd proces zonder menselijke tussenkomst.
Als we geautomatiseerde besluitvorming toepassen die rechtsgevolgen voor jou heeft of je in aanmerkelijke mate treft, zullen wij dit vooraf duidelijk aangeven. We laten je weten welke rechten je hebt. Dit zijn bijvoorbeeld het recht van het krijgen van een toelichting op het geautomatiseerde besluit, het recht om je standpunt aan ons te laten weten, het recht dit besluit aan te vechten en het recht op menselijke tussenkomst.