Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Jessica Heutink

Heutink foundation

Het verhaal van Jessica

Jessica Heutink (55) groeide op in een welgesteld gezin en wilde altijd iets teruggeven. Ze ontdekte haar passie voor kansarme kinderen na de pabo en haar vrijwilligerswerk bij de Kindertelefoon. Zij hebben vaak last van geldzorgen of een problematische thuissituatie.

 

Jessica is samen met haar man eigenaar van het familiebedrijf Heutink. “Ons bedrijf Heutink produceert veel educatieve materialen en labels om kinderen cognitief te stimuleren." Filantropie is belangrijk binnen het bedrijf. Al snel richtte Jessica een stichting op om anderen te helpen. Haar eerste stichting 'Vang Je Droom' werd een Fonds op Naam in een andere stichting. Hierdoor kan ze veel tijd aan hun bedrijfsstichting, de Heutink Foundation, besteden. Jessica vertelt over haar motivatie, Heutinks vrijwilligersuren en geeft advies aan beginnende filantropen.

Toegang tot culturele activiteiten

1 op de 9 kinderen in Nederland leeft in armoede. Jessica startte in 2017 de Heutink Foundation om deze groep toegang te geven tot culturele activiteiten. We ontvingen veel aanvragen van goede doelen. Met onze materialen steunden we hen liefdevol. Maar ik wilde graag een groter bereik, gericht op de creatieve ontwikkeling van kinderen. Kunst, muziek en theater kunnen zoveel betekenen voor kinderen; dat wordt nog wel eens onderschat. Tijdens de pabo vond ik muzieklessen de mooiste lessen om te geven. In het theater zit ik met een schrijfboekje en noteer ik quotes die me raken. Dit soort geluksmomenten hebben mij gevormd. Ik gun kansarme kinderen ook zulke herinneringen voor het leven.”

Kinderen in de spotlight met dansles en theatervoorstellingen

De Heutink Foundation organiseert activiteiten en steunt projecten van organisaties met een vergelijkbare visie. Zowel in Nederland als daarbuiten. Activiteiten variëren van danslessen op Curaçao tot theatervoorstellingen voor jonge mantelzorgers. Ook organiseren ze kinderfestivals met workshops zoals graffiti spuiten en ondersteunen ze weekendscholen. Jessica: “Een van de mooiste projecten vond ik de theaterdagen voor de weekendschool in Twente. De kinderen namen deel aan workshops in percussie, dansen en zingen. Daarna nodigden ze mensen uit voor hun voorstelling de week daarop. Het spotlighteffect was fantastisch, dat geeft mij zoveel energie. Zo was er een teruggetrokken meisje, dat veel alleen zat en weinig zei. Je kon niet zien of ze het leuk vond. Toch kwam juist zij na afloop naar me toe: ‘Bedankt, ik heb nog nooit zo’n mooie dag gehad’. Ooit hoop ik zoiets in Carré te herhalen!”

Uitdelen is verrijkend

Jessica Heutink richt zich graag op het doel dat ze steunt. Ze betrekt hier het liefst anderen bij. ”Als ik ergens aan bijdraag, wil ik met de voeten in de klei staan. We willen met de Heutink Foundation natuurlijk kinderen en organisaties helpen. Dat doe ik het liefst samen met zoveel mogelijk van onze eigen Heutink-collega’s. Ik begrijp hoe waardevol en verrijkend het is om iets van jezelf te geven, zoals warmte, tijd of liefde, en hoeveel je daarvoor terugkrijgt. Een glimlach, een kaart als bedankje. Ook blije reacties van leerkrachten van de theaterschool op Curaçao: ‘Het kind dat nooit iets zei, staat nu met vragen aan mijn bureau.’

Binnen Heutink krijgt iedere medewerker vrijwilligersuren. Medewerkers mogen die uren betaald inzetten voor een project van de Heutink Foundation of een andere organisatie.” Jessica: “Misschien ongebruikelijk, maar wij vinden dat heel leuk om te doen. Elke bedrijfslocatie heeft een ambassadeur en budget om zelf projecten te starten. Afgelopen jaar organiseerde onze fabriek in Sri Lanka bijvoorbeeld een evenement waar kinderen dansles kregen. Zo hopen we steeds meer mensen mee te nemen in ons gedachtegoed.”

‘Ik leerde geld te zien als kracht’

Jessica vindt filantropie belangrijk voor elk bedrijf. “Eigenlijk vind ik dat alle gezonde bedrijven ermee bezig zouden moeten zijn. Diana van Maasdijk, voormalig hoofd Filantropie Advies bij ABN AMRO, leerde me anders naar geld kijken. Ik zie het nu als een kracht om mooie dingen mee te doen, niet als een machtsmiddel. Ik hoor vaak dat vermogende mensen wel ‘iets’ willen doen. Toch vinden ze die eerste stap lastig. De specialisten van ABN AMRO MeesPierson hebben ons daarbij erg geholpen. Ze hielpen ons kaderen qua doelstelling en maakten ons bewust van eventuele belangenverstrengeling. We ondersteunen daarom geen scholen in Nederland. Dit conflicteert met het commerciële belang van ons bedrijf. Ze stelden veel nuttige vragen over hoe we de doelgroep bereiken en medewerkers betrekken.

Tijdens de eerste ronde van de ABN AMRO MeesPierson filantropiebijeenkomst, was ik onder de indruk van alle aanwezige bekende namen. Nu ben ik zelf de host en deel ik mijn ervaringen."

Ontmoetingsplek voor Nijverdallers en nieuwkomers

Jessica heeft als filantroop meer pijlen op haar boog. Na haar bezoek aan de vluchtelingenkampen op Lesbos hielp ze 300 vluchtelingengezinnen in Nijverdal. “Ons dorpse sociale netwerk zou er ook voor hen moeten zijn, maar mensen vinden het vaak spannend om contact te maken. Zo ontstond het idee voor een eet- en werkcafé met de Midden-Oosterse keuken. Hier kunnen Nijverdallers en nieuwkomers elkaar ontmoeten. We bieden leerwerkplekken en talentprogramma’s in gastvrijheid via de sociale onderneming Kleurrijk en stichting Culture Kitchen. Ze bieden een goede start voor een groter sociaal netwerk, opleiding of nieuwe baan."

Jessica kreeg als bestuurslid van de nieuwe stichting Culture Kitchen hulp van de filantropiespecialisten van ABN AMRO MeesPierson. “Het opzetten van een sociale onderneming met een stichting ernaast is een mooie uitdaging. We bespraken vooral de structuur, het noodzakelijke netwerk en belangrijke aandachtspunten, niet zozeer de financiën. Natuurlijk komen de budgetten een keer aan bod, maar het uitgangspunt is de filantropiegedachte.”

Jessica’s advies aan filantropen: stel kaders

Voor iedere beginnende filantroop heeft Jessica een belangrijke tip: stel kaders. Zowel aan je financiële middelen en je tijd als aan je doelgroep en doelstelling. Dit zorgt ervoor dat je focus behoudt op datgene dat voor jou echt belangrijk is. “Voor mij was het heel belangrijk om keuzes te maken: wie wil ik helpen en wat ga ik doen? We krijgen regelmatig aanvragen voor hele waardevolle doelen en de kaders geven dan houvast. Geen twintig verschillende doelen meer.We bereiken meer met één gift van 10.000 euro dan met tien giften van 1.000 euro.”

Denkt u ook na over hoe u kunt bijdragen aan een betere wereld met filantropie?

We wisselen graag van gedachten met u, zodat we samen met u kunnen kijken welke manier bij u past.